Anastilosis de la Scaenae Frons del Teatro Romano de Itálica

Authors

  • Francisco Pinto Puerto Universidad de Sevilla
  • José María Guerrero Vega Universidad de Sevilla
  • Roque Angulo Fornos Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.4995/var.2012.4442

Keywords:

Roman theatre, Scaenae frons, Anaslylosis, Computer graphics, Research, Intervention

Abstract

Among the actions planned for the conservation and restoration of the Italica theatre, the Archaeological Ensemble has suggested the possibility of reconstructing its scaenae frons through anastylosis, as many of its constituent elements are well-preserved and have been thoroughly studied and analyzed in the last few years. This
paper will use these studies as a starting point to raise some preliminary considerations related to the necessary reversal, not only as pertains to the execution of the works but also to previously conducted research and the computer graphic model that serves as its vehicle. Subsequently, we will provide additional insight into the adopted criteria and the methodology proposed to develop the model. The above considerations are aimed at determining the conceptual and methodological domains defined for this project, which will begin with research on the scaenae frons and the development of a graphic model and culminate in its eventual execution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Pinto Puerto, Universidad de Sevilla

HUM 799-ESTRATEGIAS DE CONOCIMIENTO PATRIMONIAL.
Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica. ETS de Arquitectura de Sevilla.
Universidad de Sevilla. Sevilla. España.

José María Guerrero Vega, Universidad de Sevilla

HUM 799-ESTRATEGIAS DE CONOCIMIENTO PATRIMONIAL.
Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica. ETS de Arquitectura de Sevilla.
Universidad de Sevilla. Sevilla. España.

Roque Angulo Fornos, Universidad de Sevilla

HUM 799-ESTRATEGIAS DE CONOCIMIENTO PATRIMONIAL.
Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica. ETS de Arquitectura de Sevilla.
Universidad de Sevilla. Sevilla. España.

References

CONDE LEÓN, Elena (1994): “Dibujos geométricos en el Teatro Romano de Itálica”. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, nº 2, pp. 125-128.

JIMÉNEZ MARTÍN, Alfonso (1994): “El arquitecto en Roma”, en Artistas y artesanos en la Antigüedad clásica. Cuadernos Emeritenses, 8. Mérida, Museo Nacional de Arte Romano BA 391/1994, pp. 29-71.

LARA ORTEGA, Salvador (2003): Análisis crítico y Reversibilidad del Teatro Romano de Sagunto. Valencia: Colegio Oficial de Arquitectos de la Comunidad de Valencia. https://doi.org/10.4995/loggia.2002.3570

RIEGL, Alois (1987): El culto moderno a los monumentos. Madrid: Visor.

RODRÍGUEZ GUTIÉRREZ, Oliva (2004): El teatro romano de Itálica. Estudio arqueo-arquitectónico. Madrid: Diputación Provincial de Sevilla.

YOURCENAT, Margarite (1993): El tiempo, gran escultor. Madrid: Alfaguara.

Published

2012-11-01

How to Cite

Pinto Puerto, F., Guerrero Vega, J. M., & Angulo Fornos, R. (2012). Anastilosis de la Scaenae Frons del Teatro Romano de Itálica. Virtual Archaeology Review, 3(6), 59–63. https://doi.org/10.4995/var.2012.4442

Issue

Section

Articles