La Arqueología Virtual: Construyendo un puente entre la sociedad moderna y la escuela innovadora

Authors

  • María Luz Husillos García IES “Claudio Prieto”, Guardo

DOI:

https://doi.org/10.4995/var.2012.4436

Keywords:

Education, Diversity, ICT, Heritage, Virtuality

Abstract

The construction of the new european space is leading to the emergence of a rapid process of convergence that covers all kinds of fields such as social, economic and industrial. Among the most popular social issues today, highlights the educational world. In this sense, it is trying to make a profound change in the education
system, making it more flexible, practical and fun, meeting all kinds of students. In this context, the new Information and Communication Technologies (ICT) are necessary to facilitate the teaching-learning process, enabling the creation of a link between the archaeological and the virtual, which enables the conversion of assets in real and powerful resources to support school and cultural entertainment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Luz Husillos García, IES “Claudio Prieto”, Guardo

Departamento de Griego. IES “Claudio Prieto” Guardo. Palencia. España

References

BARRERA MAYO, Sergio, BAEZA SANTAMARÍA, Unai (2010): “La Realidad Virtual aplicada a la explotación sostenible del Patrimonio Arqueológico. Un caso éxito: La Cueva de Santimamiñe”, Virtual Archaeology Review, Vol.1, nº1, pp. 62-65. https://doi.org/10.4995/var.2010.4775

CEIC (2009): Consejería de Economía, Innovación y Ciencia “Escuelas TIC 2.0”, Andalucía INNOVA, nº12, Junta de Andalucía.

CORREA GOROSPE, José Miguel, IBÁÑEZ ETXEBERRIA, Alex (2005): “Museos, tecnología e innovación educativa: Aprendizaje de patrimonio y arqueología en territorio Menosca”, XVIII International Congress on School Effectiveness and Improvement (ICSEI), Barcelona 2-5 enero de 2005, REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Vol. 3, nº 1, pp. 880-894.

GARCÍA MACÍAS, Natzín Itzaé (2009): “Arqueología y educación: Una propuesta didáctica para la enseñanza de la arqueología en la educación secundaria”, Instituto Nacional de Antropología e Historia, México, D.F.

GRANDE LEÓN, Alfredo (2010): “La Génesis de un Museo del Guadalquivir del siglo XXI. Anastylosis virtual del valle del Guadalquivir en el siglo II d. C: La Baetica de Adriano”, Virtual Archaeology Review, Vol.1, nº1, pp. 24-34. https://doi.org/10.4995/var.2010.4753

MORENO CASTAÑEDA, Manuel (2010): “Aprender Historia en ambientes virtuales”, en Tejuelo, nº 9, pp. 58-82, Guadalajara, México.

PANTH (2010): http://paleoanthropo.blogspot.com/2010/04/turismo-virtual-en-pompeya.html.

WESTBROOK, Robert B. (1993): “John Dewey (1859-1952)”, Perspectivas: revista de educación comparada, vol. XXIII, nº 2, pp. 289-305, Oficina Internacional de Educación de la UNESCO, París.

Published

2012-11-01

How to Cite

Husillos García, M. L. (2012). La Arqueología Virtual: Construyendo un puente entre la sociedad moderna y la escuela innovadora. Virtual Archaeology Review, 3(6), 36–39. https://doi.org/10.4995/var.2012.4436

Issue

Section

Articles