Tecnologías para museos virtuales en dispositivos móviles

Authors

  • María Dolores Robles Ortega Universidad de Jaén
  • Francisco R. Feito Higueruela Universidad de Jaén
  • Juan José Jiménez Delgado Universidad de Jaén
  • Rafael J. Segura Sánchez Universidad de Jaén

DOI:

https://doi.org/10.4995/var.2012.4402

Keywords:

Museums, Webgl, X3D, X3DOM, Mobile devices

Abstract

Virtual museums have incorporated new contents which make the knowledge transmission easier, thanks to the development of the new technologies. Evidently, it would be desirable that all these new elements could be accessed using any mobile device.
In this paper we study the main graphical languages to create 3D virtual museums and the process to adapt it to mobile devices. Specifically, we focus on the following technologies: Flash, VRML and X3D. We also explain the initial process to migrate the Virtual Museum of Iberian Art developed in a previous work in order to be renderized using a Samsung Galaxy Tab 10.1 with Android as operative system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Dolores Robles Ortega, Universidad de Jaén

Departamento de Informática de la Universidad de Jaén. España

Francisco R. Feito Higueruela, Universidad de Jaén

Departamento de Informática de la Universidad de Jaén. España

Juan José Jiménez Delgado, Universidad de Jaén

Departamento de Informática de la Universidad de Jaén. España

Rafael J. Segura Sánchez, Universidad de Jaén

Departamento de Informática de la Universidad de Jaén. España

References

AMIGONI, F. et al. (2009): “The Minerva system: A step Howard automatically created virtual museums”, en Applied Artificial Intelligence, vol. 23. pp. 204-232. https://doi.org/10.1080/08839510802715159

BEHR, J. et al. (2011): “Dynamic and interactive aspects of X3DOM”. En Proceedings of the 16th International Conference on 3D Web Technology, ACM, pp. 81-87. http://dx.doi.org/10.1145/2010425.2010440

BEHR, J. et al. (2009): “X3DOM: a DOM-based HTML5/X3D integration model”. En Proceedings of the 14th International Conference on 3D Web Technology, ACM, pp. 127-135. http://dx.doi.org/10.1145/1559764.1559784

CABALLERO, F.J (2011): “Nuevos métodos de difusión del arte. Espacios expositivos virtuales: proyecto UMUSEO”. En Actas de El Patrimonio Cultural y Natural como motor de desarrollo: Investigación e Innovación. https://doi.org/10.4995/var.2012.4384

CANO, J (2011): “Nuevas Tecnologías: Recursos emocionales para la exhibición del conocimiento en los Museos”. En Actas de El Patrimonio Cultural y Natural como motor de desarrollo: Investigación e Innovación.

CARROZZINO, M. et al. (2010): “Beyond virtual museums: Experiencing immersive virtual reality in real museums”, en Journal of Cultural Heritage, vol. 11 (4). pp. 452-458. https://doi.org/10.1016/j.culher.2010.04.001

CORCORAN, F. et al. (2002): “Inuit3d: An interactive virtual 3d web exhibition”. En Proceedings of the Museums and the Web, [online]

http://www.archimuse.com/mw2002/papers/corcoran/corcoran.html [Consulta: 15-03-2011].

FORTE, M. (2011): “Cyber-Archaeology: Notes on the simulation of the past”. En Virtual Archaeological Review (VAR), vol. 2(2), pp. 7-18. https://doi.org/10.4995/var.2011.4543

GÓMEZ, J.L. (2011): “La comunicación de la Arqueología Virtual”. En Virtual Archaeological Review (VAR), vol. 2(1), pp. 39-41. https://doi.org/10.4995/var.2011.4602

HANISCH, F. et al. (2000): “Reconstruction and virtual model of the Schikard calculator”. En Journal of Cultural Heritage, vol. 1, pp. 335-340. http://dx.doi.org/10.1016/S1296-2074(00)01090-6

HARNAUD, C.H. (2007): “Protecting our cultural heritage”. En Chemical & Engineering news, vol. 85 (50), pp. 34-36. http://dx.doi.org/10.1021/cen-v085n050.p034

HERNÁNDEZ, L. (2010): “Galicia Dixital. Una exposición de patrimonio e-tangible. El Museo Vacío”. En Virtual Archaeological Review (VAR), vol. 1(1), pp. 35-39. https://doi.org/10.4995/var.2010.4765

FLORES, J. et. al. (2010): “Sistemas de visualización inmersiva, interactivos y de bajo coste en Museos y Espacios Públicos”. En Virtual Archaeological Review (VAR), vol. 1(1), pp. 93-97.

MARRIN, C (2011): “WebGL Specification Khronos”. WebGL Working Group (2011)

PALOMBINI, A. et al. (2011): “Virtual archaeology and museums, an Italian perspective”. En Virtual Archaeological Review (VAR), vol. 2(2), pp. 151-154. https://doi.org/10.4995/var.2011.4575

ROBLES-ORTEGA, M.D. et al. (2011): “Web technologies applied to virtual heritage: An example of an Iberian Art Museum”. En Journal of Cultural Heritage. doi: 10.1016/j.culher.2011.10.001

ROBLES-ORTEGA, M.D. et al (2012): “Navigation and interaction in urban environments using WebGL”. En International Conference on Computer Graphics Theory and Applications (GRAPP 2012), pp. 493-496.

SAGASTI D. et al. (2010): “Gestión integral de un Proyecto de Reconstrucción Virtual para una exposición en un Museo”. En Virtual Archaeological Review (VAR), vol. 1(2), pp. 171-175. https://doi.org/10.4995/var.2010.4724

ZOLLO, F. et al. (2011): X3DMMS: an X3DOM tool for molecular and material sciences. En Proceedings of the 16th International Conference on 3D Web Technology, ACM, pp. 129-136. http://dx.doi.org/10.1145/2010425.2010448

Published

2012-11-18

How to Cite

Robles Ortega, M. D., Feito Higueruela, F. R., Jiménez Delgado, J. J., & Segura Sánchez, R. J. (2012). Tecnologías para museos virtuales en dispositivos móviles. Virtual Archaeology Review, 3(7), 102–108. https://doi.org/10.4995/var.2012.4402

Issue

Section

Articles