Modelos virtuales entorno al Territorio Vetón; hacia una visualización del pasado accesible para todos los públicos.

Mireia Romero Serra, M. Carmen Rojo Ariza, Tania Martínez Gil

Abstract

This article offers the preliminary results of a project carried out by experts of computers as well as designers and archaeologists for the creation of realistic 3D models of Vetton Culture architectures based on the data recorded during excavations. The present example is focused specifically on the so-called castros (Iron Age settlements) of Castillo de Saldeana (Saldeana), Lugar Viejo (Yecla de Yeltes) and Las Merchanas (Lumbrales).


Keywords

Vetton territory; Educational iconography; Public archaeology; Museology; Virtuality

Full Text:

PDF

References

ALMANSA, J. (2011): “Arqueología para todos los públicos. Hacia una definición de la Arqueología pública a la española” Arqueoweb. Revista sobre Arqueología en Internet 13. Disponible: http://www.ucm.es/info/arqueoweb/pdf/13/almansa.pdf (consultado 8 de abril de 2012).

BAKKER, G.; MEULENBERG, F. & RODE, J. (2003): “Truth and credibility as a doublé ambition: reconstructions of the built past experiences and dilemas”, The Journal of Visualization and Computer Animation 14, pp. 1-9. http://dx.doi.org/10.1002/vis.314

CASTELLS, M. (2000): La era de la información, vol 1. Alianza, Madrid.

COPELAND, T. (2006): “Constructing pasts: interpreting the historic environment” en A. HEMS & M. BLOCKLEY (eds.): Heritage Interpretation. Routledge, London, pp. 83-95.

DÓMIGUEZ-SOLERA, S. D. (2009): “Pseudociencia y Arqueología”, Arqueoweb, Revista sobre Arqueología en Internet 12. Disponible: http://www.ucm.es/info/arqueoweb/pdf/12/dominguezsolera.pdf (consultado 8 de abril de 2012).

FORTE, M. y SILOTTI, A. (Eds.) (1997): Virtual Archaeology: Re-Creating Ancient Worlds. Harry N. Abrams, Inc, Publishers; New York

LOCK, G. (2003): Using Computers in Archaeology. Towards Virtual Pasts. Routledge, London. https://doi.org/10.4324/9780203451076

HERNÁNDEZ CARDONA, F. X. (2011): “La iconografía en la didáctica de las ciencias sociales”, Íber, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia 68, pp. 7-16.

HERNÀNDEZ CARDONA, F. X. & RUBIO CAMPILLO, X. (2009): “Interactividad didáctica y museos”, Enseñanza de las Ciencias Sociales 8, pp. 91-100.

MÁRTINEZ, T. y ROJO Mª. C. (2011): “Una aproximación virtual al territorio vetón”, en Íber. Iconografía didáctica, materiales interactivos, nº 68. pp. 17-24.

MERRIMAN, N. (ed.). (2004): Public Archaeology. Routledge, London. https://doi.org/10.4324/9780203646052

PUJOL TOST, L. (2010): “Comprender lo virtual: conclusiones de un estudio evaluativo sobre reconstrucciones virtuales en los museos arqueológicos”, Virtual Archaeology Review 1 (1), pp.139-143. https://doi.org/10.4995/var.2010.5139

POLLEFEYS, M. PROESMANS, M. KOCH, R. VERGAUWEN M. & VAN GOOL L. Flexible 3D - Reconstruction techniques with applications in archeology, [online] http:www.esat.kuleuven.ac.be/sagalassos [Consulta: 2-04-2012].

RASCÓN MARQUÉS, S. (2003): “El mundo en sus manos. O cómo utilizar las nuevas tecnologías en la difusión del Patrimonio Arqueológico”, en II Congreso Interacional sobre Musealización de Yacimientos Arqueológicos. Barcelona, 7, 8 y 9 de octubre de 2002. Ayuntamiento de Barcelona. pp. 250-261.

REILLY, P. (1990): “Towards a virtual archaeology”, en Computer Applications in Archaeology. Edited by K. Lockyear and S. Rahtz. Oxford: British Archaeological Reports, Int. Series 565. pp. 133-139.

RUIZ ZAPATERO, G. & ÁLVAREZ-SANCHÍS, J. R. (1997): “La Prehistoria enseñada y los manuales escolares españoles” Complutum 8, pp. 265-284.

TILDEN, F. (1977): Interpreting our heritage. Chapel Hill, NC, University of North Carolina Press.

VIDAL MATÍAS, E. (2008): “Castros y verracos: Viajando por los orígenes del olvido”, en ÁNGEL B. ESPINA BARRIO (ed.): Turismo, cultura y desarrollo. Antropología en Castilla y León e Iberoamérico X, Salamanca, Diputación de Salamanca, Instituto de Investigaciones antropológicas de Castilla y León, pp. 137-158.

Abstract Views

886
Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Cited-By (articles included in Crossref)

This journal is a Crossref Cited-by Linking member. This list shows the references that citing the article automatically, if there are. For more information about the system please visit Crossref site

1. Educational Illustration of the Historical City, Education Citizenship, and Sustainable Heritage
Francesc Xavier Hernàndez-Cardona, Rafael Sospedra-Roca, David Íñiguez-Gracia
Sustainability  vol: 13  issue: 10  first page: 5706  year: 2021  
doi: 10.3390/su13105706



Creative Commons License

This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Universitat Politècnica de València

Official journal of Spanish Society of Virtual Archaeology

e-ISSN: 1989-9947   https://dx.doi.org/10.4995/var