Architectural Theory and Graphical Criteria for Modelling Certain Late Gothic Projects by Hernan Ruiz "the Elder"

Antonio Luis Ampliato Briones, Pilar Gimena Córdoba

Abstract

This paper primarily reflects on the need to create graphical codes for producing images intended to communicate architecture. Each step of the drawing needs to be a deliberate process in which the proposed code highlights the relationship between architectural theory and graphic action. Our aim is not to draw the result of the architectural process but the design structure of the actual process; to draw as we design; to draw as we build. This analysis of the work of the Late Gothic architect Hernan Ruiz the Elder, from Cordoba, addresses two aspects: the historical and architectural investigation, and the graphical project for communication purposes. 


Keywords

Drawing; Analysis; Late gothic; Heritage; Architecture

Full Text:

PDF

References

BARTOLI, M. T. (1978): "Ichnographia Ortographia, Scaenographia", en Studie Documenti di Architectura, nº 8, pp. 197-208.

CORTÉS, J.A. Y MONEO, J.R. (1976): Comentarios sobre dibujos de 20 arquitectos actuales. Madrid, E.T.S.A.M.

EWERT Y WISSHAK (1981): Forschungen zur almohadischen Moschee Mainz. Philipp von Zabern.

ERASMUS, D. (1528): Enquiridion o Manual del Cauallero Christiano compuesto en latin por Erasmo en la sagrada y buena theologia doctor catolico y famosissimo y por ser tal, hecho del consejo de su Magestad, puesto en esta lengua por mandado del muy Illustre y Reuerendissimo señor Don Alonso Manrique arçobispo de Seuilla... . Valencia: Por Jorge Costilla.

GIMENA CÓRDOBA, P. (2014): "Forma, espacio y estructura en la transición al renacimiento cordobés. Tradición e innovación en la arquitectura de Hernán Ruiz ´el Viejo´". Tesis doctoral. Defensa: Junio 2014. Calificación: Sobresaliente Cum Laude. Director: Dr. Antonio Luis Ampliato Briones. Sevilla.

JORDANO BARBUDO, M.A. (1996): Arquitectura Medieval Cristiana En Córdoba: Desde La Reconquista Al Inicio Del Renacimiento. Córdoba: Universidad de Córdoba, Servicio de Publicaciones.

NIETO CUMPLIDO, M. (1998): La Catedral de Córdoba. Publicaciones de la Obra Social y Cultural de Cajasur, Córdoba.

NORBERG-SCHULZ (2007): Intenciones en arquitectura. Gustavo Gili, Barcelona.

RAMÍREZ DE LAS CASAS DEZA, L. (1866): Descripción de la Iglesia Catedral de Córdoba. Imprenta de Rafael Rojo. Córdoba.

ROSAS ALCÁNTARA, E. (2002): “Hernán Ruiz I, el origen de una dinastía de arquitectos“. Arte, Arqueología e historia. nº 9. pp. 55-61.

SIMSON, O. (1985): La Catedral Gótica: Los Orígenes de La Arquitectura Gótica Y El Concepto Medieval Del Orden. Madrid: Alianza.

VILLAR MOVELLÁN, A. (1995): Guía artística de la provincia de Córdoba. Universidad de Córdoba.

VVAA. (2006): Jornadas de La Historia de Lucena. Lucena: Fundación Miguel Pérez Solano. Excmo. Ayuntamiento de Lucena. Delegación de Patrimonio Histórico.

VVAA. (2010): La Prioral de El Puerto de Santa María: El Proyecto Gótico Original. Sevilla: Universidad de Sevilla [etc.].

Abstract Views

1209
Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Cited-By (articles included in Crossref)

This journal is a Crossref Cited-by Linking member. This list shows the references that citing the article automatically, if there are. For more information about the system please visit Crossref site

1. The Survival of Andalusi Artistic Formulas in the Time of Hernan Ruiz I
Ángeles Jordano
Arts  vol: 7  issue: 3  first page: 37  year: 2018  
doi: 10.3390/arts7030037



Creative Commons License

This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Universitat Politècnica de València

Official journal of Spanish Society of Virtual Archaeology

e-ISSN: 1989-9947   https://dx.doi.org/10.4995/var