Condición e hipótesis más allá de lo real y lo irreal
DOI:
https://doi.org/10.4995/rlyla.2009.736Keywords:
conditional clauses, relation, hypothesis, signification, intentionalityAbstract
A treatment of conditional clauses from the point of view of such terms as real-unreal conditions or similar is unsatisfactory if the first requirement for the language is that of communication. This essay presents the problem of conditional clauses from the perspective of signification and of the propositions that are expressed by such constructions. Signification is founded on the relation between antecedent and consequence. The final meanings are given by the interaction between the relation on the one hand and context and intentionality of the speaker on the other. The author distinguishes among more general meanings such as wishes or influence, more concrete meanings such as formulations of laws and norms, and rhetorical uses and argumentation. Hypotheses are treated separately from the field of grammar and located in the field of rhetoric.Downloads
References
Alarcos Llorach, E. (1994). Gramática de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe.
Alcina, J. y Blecua, J. M. (1975). Gramática española. Barcelona: Ariel.
Alonso Raya, R., Castañeda Castro, A., Martínez Gila, P., Miquel López, L., Ortega Olivares, J. y Ruiz Campillo, J. P. (2005). Gramática básica del estudiante de español. Barcelona: Difusión.
Anscombre, J.-C. y Ducrot, O. (1983). L’Argumentation dans la langue. Bruxelles: Mardaga.
Bello, A. (1847). Gramática de la lengua castellana. Estudio y edición de Ramón Trujillo (1988). Madrid: Arco Libros.
Cerrolaza, M., Cerrolaza, O. y Lovet, B. (2000). Planeta 4. Libro de referencia gramatical: fichas y ejercicios. Madrid: Edelsa.
Deza Enríquez, A. (1993). “Significación, aspectos y valores de las oraciones condicionales”, Epos 9: 169-193, en http://e-spacio.uned.es/fez/view.php?pid=bibliuned:Epos-F4F3214C-BCF7- D4C7-3680-9DEF3004B648 [fecha de acceso: 30.11.2008].
Eggs, E. (1994). Grammaire du Discours Argumentatif. Paris: Kimé.
García de María, J. (2008). “Ser y estar con adjetivos - Significado de las proposiciones”, Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas 3: 29-47, en www.upv.es/dla/revista/
García de María, J. (2007). “El subjuntivo: nuevas reglas para nuevas estrategias”, Revista Nebrija 1-1: 1-29, en http://www.nebrija.com/revista-linguistica [fecha de acceso: 30.11.2008]
García de María, J. (2002). “El periodo condicional en el español para fines específicos. Usos argumentativos”, en E. Hernández y L. Sierra (eds.) Lenguas para fines específicos (VII). Universidad de Alcalá: 49-55.
García de María, J. (2001). “La pasiva desde la perspectiva del uso genérico o específico de las proposiciones”, en M. Bargalló y E. Forgas (eds.) Las lenguas de especialidad y su didáctica. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili: 381-390.
García de María, J. (1999). “A favor, en contra, indecisión: tres usos argumentativos del subjuntivo”, en W. Altmann y U. Vences (eds.) Vom Lehren und Lernen. Neue Wege der Didaktik des Spanischen. Berlin: Tranvía / Verlag Walter Frey: 97-114.
Gómez Torrego, L. (2002). Gramática didáctica del español. Octava edición. Madrid: SM
Marcos de la Losa, M. C. y Obra Rodríguez. M. R. (2002). Punto final. Curso superior E.L.E. Madrid: Edelsa
Martín Peris, E., Sánchez Quintana, N. y Sans Baulenas, N. (2005). Gente 3 - Nueva edición. Libro del alumno. Barcelona: Difusión
Matte Bon, F. (1995). Gramática comunicativa del español. Tomo II: De la idea a la lengua. Madrid: Edelsa.
Moreno, C. (2001). Temas de gramática. Nivel superior. Madrid: SGEL.
Real Academia Española (1991). Esbozo de una nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.
Sarmiento González, R. (1999). Gramática progresiva de español para extranjeros. Madrid: SGEL.
Seco, R. (1954). Manual de gramática española. Decimoquinta edición. Madrid: Aguilar
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.