La modalidad epistémica asertiva como recurso retórico en noticias científicas: el caso del hallazgo paleontológico del Hombre de Orce

José Antonio Díaz Rojo

Abstract

In this article I analyze assertive epistemic modality (expression of certainty) in a series of scientific news reports on the paleontological discovery of the so-called Hombre of Orce, published in El País between 1983 and 1977. The discovery of a small skull fragment was initially attributed to the oldest hominoid found in Eurasia, yet later analyses indicated that it might really be from an equidae. I describe linguistic forms of the lexical type, the semantic contents (credibility, verification, conviction and confirmation) as well as the social and epistemological rhetorical functions of modalizers such as tajantemente, verificación, cre e r, ratificar, poder afirm a r. The study reveals that in the analyzed corpus these markers of certainty are mainly used to transmit confidence and reliability to the reader in the case of the strongly refuted thesis.

Keywords

Modalidad epistémica; retórica; discurso científico; periodismo; paleontología; Epistemic modality; rhetoric; scientific discourse; journalism; paleontology

Full Text:

PDF

References

Biber, D. y E. Finegan. (1989). “Styles of stance in English: lexical and grammatical marking of evidentiality and affect”, Text 9-1: 93-124.

Campillo, D. (2002). El cráneo infantil de Orce: el homínido más antiguo de Eurasia. Barcelona: Bellaterra.

Chafe, W. (1986). “Evidentiality in English conversation and academic writing”, en W. Chafe y J. Nichols (ed.) Evidentiality: The Linguistic Coding of Epistemological, cap. XVI, Nueva Jersey: Ablex Publishing Corporation: 261-271.

Ferrari, L. y S. Gallardo, (1999). “Los marcadores de evidencialidad empleados por la prensa en una controversia ambiental”, Revista Iberoamericana de Discurso y Sociedad 1-4: 69-93.

Gallardo, S.(1999). “Evidencialidad: la certeza y la duda en los textos periodísticos sobre ciencia”, RLA. Revista de Lingüística Téorica y Aplicada37: 53-66.

Gibert, J. (2004). El hombre de Orce: los homínidos que llegaron del Sur. Córdoba: Almuzara.

Hyland, K. (2000). Disciplinary discourses. Social interaction in academic writing. London: Logman.

Kovaci, O. (1999). “El adverbio”, en I. Bosque y V. Demonte (eds.) Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa: 705-787.

López Ferrero, C. (2002). “La comunicación del saber en los géneros académicos: recursos lingüísticos de modalidad epistémica y de evidencialidad”, en F. Luttikhuizen (ed.) V Congrés International sobre llengües per a finalitats específiques. The Language of International Communication. Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona: 164-172.

Palmer, F. (1986). Mood and Modality. Cambridge: Cambridge University Press.

Ridruejo,E.(1999).“Modo y modalidad. El modo en las subordinadas sustantivas”, en I. Bosque y V. Demonte (eds.) Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa: 3209-3251

Abstract Views

1890
Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM




This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Universitat Politècnica de València

e-ISSN: 1886-6298    https://doi.org/10.4995/rlyla