Influence of language immersion in the reading comprehension. Study of three learning models in the plurilingual Valencian reality
Submitted: 2016-10-14
|Accepted: 2017-02-16
|Published: 2017-07-11
Downloads
Keywords:
bilingualism, multilingualism, language immersion, language learning, reading ability
Supporting agencies:
Abstract:
References:
Álvarez, C. M. (1993). “Técnicas de lectura eficaz”. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 18:83-91.
Baker, C. (1997). Fundamentos de educación bilingüe y bilingüismo. Madrid: Cátedra.
Baldaquí, J. M. (2003). Avaluació sociolingüística dels programes valencians d’ensenyament bilingüe. V. Martines (coord.) Llengua, societat i ensenyament. Alacant: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana.
Ballester, J. (2015). La formación lectora i literaria. Barcelona: Graó.
Bodoque, A. (2011). “El model valencià de política lingüística”. Revista de llengua i dret, 56: 143-171.
Bueno, V. (1995). Bilingüisme i educació a la Comunitat Valenciana (Tesi doctoral). València: Universitat de València.
Cenoz, J., Genesee, F. (1998). Beyond Bilingualism: Multilingualism and Multilingual Education. Clevedon: Multilingual Matters.
Consell d’Europa (2002). Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües: aprendre, ensenyar, avaluar.
Conselleria d’Educació i Cultura (2010). Coneixement i ús social del valencià. València: G.V.
Cummins, J. (1976). “The influence of bilingualism on cognitive growth: A synthesis of research findings and explanatory hypotheses”. Working Papers on Bilingualism, 9: 1-43.
Cummins, J. (1978). “Educational implications of mother tongue maintenance in minority-language groups”. The Canadian Modern Language Review, 34: 395-416.
Cummins, J. (1983). “Interdependencia lingüística y desarrollo educativo de los niños bilingües”. Infancia y Aprendizaje, 6/21: 37-62. https://doi.org/10.1080/02103702.1983.10821962
Diez, I. (1995). Nivells lingüístics en els alumnes del tercer cicle d’EGB a la Comunitat Valenciana (Tesi doctoral). València: Universitat de València.
Domenech, J. L. (1990). Avaluació i seguiment del valencià com a llengua vehicular d’ensenyament (Tesi doctoral). València: Universitat de València.
Doménech, J. L. (2009). “Estudis i investigacions sobre la introducció del valencià a l’ensenyament”. Anuari de Psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia, 12/1: 45-63.
Genesee, F., Tucker, G. R. (1990). Educación bilingüe. En Husen Postlethwaite, Enciclopedia internacional de la educación, MEC-Vicens Vives, vol.1, 634
Genesse, F. (1995). The Canadian Second Language Immersion Program. Garcia, O. & Baker, C. (eds.) Policy and Practice in Bilingual Education: A Reader extending the Foundation. Clevendon: Multilingual Matters.
Hoyos, M. S. (2011). “El desafío de los programas plurilingües en España”. Cuadernos Comillas, 2. Revista internacional de Aprendizaje del Español, 37-50.
Huguet, A., Madariaga, J. (2005). Fundamentos en educación bilingüe. Bilbao: Universitat del País Basc.
Lambert, W. E., Peal, E. (1962). “The Relation of Bilingualism to intelligence”. Psychological Monographs: General and Applied. 76/27: 1-23. https://doi.org/10.1037/h0093840
Lambert, W. E. (1974). “A Canadian Experiment in the Developement of bilingual competence”. Canadian Modern Language Review, 31/2: 108-116.
Lambert, W. E., Tucker G. R. (1972). Bilingual education of children: The St. Lambert experiment. Rowley: Newbury House.
Molins, M. (2002). El trilingüismo: un reto para las escuelas del tercer milenio. F. Luttikhuizen (ed.) V congrés internacional sobre llengües per a finalitats especifiques: the language of international communication, 214-217. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Pascual, V. (2006). El tractament de les llengües en un model d’educació plurilingüe per al sistema educatiu valencià. València: Generalitat Valenciana.
Pascual, V. (2008). Components i organització d’una unitat amb un tractament integrat de llengua i contigut en una L2. Caplletra, 45: 121-152.
Pascual, V. (2011). Un model d’educació plurilingüe i intercultural per al sistema educatiu valencià. Valencia: Generalitat Valenciana.
Pascual, V., Sala, V. (1996). “Escola i política lingüística al País Valencià”. Temps d’educació, 16: 195-219.
Ruiz Bikandi, U. (2012). “El plurilingüismo visto desde los documentos europeos: una mirada crítica”. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 60: 65-76
Signoret, A. (2003). “Bilingüismo y cognición: ¿Cuándo iniciar el bilingüismo en el aula?” Perfiles Educativos, 25/102: 6-21.