Foreign language learning with Mooc: Back to the future?

Authors

  • María José Varela Salinas Universidad de Málaga
  • Ruth Burbat Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.4995/rlyla.2017.6564

Keywords:

language learning, MOOC, interactive communication, peer-to-peer assessment

Abstract

The MOOC offer is growing exponentially, little by little also in the field of foreign language acquisition. Due to the characteristics of MOOC as a way of teaching and learning that addresses a potentially unlimited audience, its methodology is subject to these particularities, which necessarily influences the achievement of competencies in communication skills such as speaking and writing as well as listening and reading comprehension. Our contribution deals with these limits of MOOC and raises the question, to what extent the related methodology is a step backwards towards essentially formal approaches already surpassed in foreign language teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Area Moreira, M. (2014). Entrevista al profesor Manuel Area. Carlos González Ruiz para el blog Invevery Crea, Santillana, 18 de febrero de 2014. Fecha de consulta: 17 de agosto de 2016. Disponible en: https://tinyurl.com/lsadotz

Böschel, C. y Dusemund-Brackhahn, C. (2012). Ja genau! Deutsch als Fremdsprache. Berlin: Cornelsen.

Bredella, L. (2002). “Die Entwertung der Welt und der Sprache in der radikal-konstruktivistischen Fremdsprachendidaktik”. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2/13: 109-129.

Bundesagentur für Arbeit (s.a.). Disponible en: https://www.arbeitsagentur.de. Fecha de consulta: 17 de agosto de 2016.

Castell, A. (2013). Grammatik: Start Deutsch plus Profile, Start Deutsch versus Profile oder alle gegen alle? Wer bestimmt, was A1, A2 oder B1 ist? VIII Congreso Internacional de la Federación de Asociaciones de

Germanistas en España – FAGE. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2016. Disponible en:Â http://www.fage.es/sevilla2013/abstracts.pdf

Chiappe-Laverde, A., Hine, N. y Martínez-Silva, J.A. (2015). “Literatura y práctica: una revisión crítica acerca de los MOOC”. Comunicar, 44: XXII, 9-18. https://doi.org/10.3916/C44-2015-01

Clark, C. (1998). Let Your Online Learning Community Grow. San Diego State University. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2016. Disponible en: https://tinyurl.com/lu93eao

Coetzee, D., Fox, A., Hearst, M. A. y Hartmann, B. (2014). Should your MOOC forum use a reputation system? Proceedings of the 17th ACM conference on Computer supported cooperative work & social computing (CSCW ‘14). ACM, New York, NY, USA, 1176-1187. https://doi.org/10.1145/2531602.2531657

El País. (2013). Fecha de consulta: 17 de agosto de 2016. Disponible en: https://tinyurl.com/lt4mrfp

Faistauer, R. (2001). Zur Rolle der Fertigkeiten. G. Helbig; L. Götze; G. Henrici y H.-J. Krumm (eds.). Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch. Berlin: De Gruyter, 864-871.

Funk, H. y Kuhn, C. (2013). Studio 21 Das Deutschbuch. Berlin: Cornelsen.

Gascue, A. (2011). “Reflexiones acerca del concepto de brecha digital a partir de la experiencia del Plan Ceibal”. Primer Congreso Uruguayo de Sociología - Montevideo - 2011. Fecha de consulta: 18 de agosto de 2016. Disponible en: http://www.comunicacion.edu.uy/node/2041

Guo, P. J., Kim, J. y Rubin, R. (2014). How video production affects student engagement: an empirical study of MOOC videos. Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference (L@S ‘14). ACM, New York, NY, USA, 41-50. https://doi.org/10.1145/2556325.2566239

Krumm, H. J. (1997). Der Erwerb und die Vermittlung von Fremdsprachen. En F. E. Weinert (ed.). Psychologie des Unterrichts und der Schule (3), 503-534. Göttingen: Hogrefe.

Marauri Martínez de Rituerto, P. M. (2014). “La figura de los facilitadores en los Cursos Online Masivos y Abiertos (COMA / MOOC): nuevo rol profesional para los entornos educativos en abierto”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17/1: 35-67.

Martin, F. G. (2012). “Will massive open online courses change how we teach?” Communications of the ACM, 55/8: 26-28. https://doi.org/10.1145/2240236.2240246

Mazoue, J. G. (2013). The MOOC Model: Challenging Traditional Education. Fecha de consulta: 25 de agosto de 2016. Disponible en: http://er.dut.ac.za/handle/123456789/71

Medina Salguero, R. y Aguaded Gómez, J. I. (2013). La ayuda pedagógica en los MOOC: un nuevo enfoque en la acción tutorial. @tic. revista d’innovació educativa, 11. Fecha de consulta: 31 de agosto de 2016. Disponible en: https://tinyurl.com/mlh7s97

Ramírez-Fernández, M.B., Salmerón Silvera, J. L. y López Meneses, E. (2016). “El paradigma de la calidad normativa en el diseño de cursos en línea masivos y abiertos”. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 33. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2016. Disponible en: http://dim.pangea.org/revista33.htm.

Rheingold, H. (1993). The virtual community. Addison-Wesley. Reading, USA.

Sander, I., Braun, B., Doubek, M., Fügert, N. y Vitale, R. (2012). DaF kompakt A1 - B1. Stuttgart: Klett.

Schmenk, B. (2010). Bildungsphilosophischer Idealismus, erfahrungsgesättigte Praxisorientierung, didaktischer Hiphop? Eine kleine Geschichte der Lernerautonomie. Profil - Würzburger Zeitschrift für den universitären Fremdsprachenunterricht., H. 2, 11–26. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2016. Disponible en: http://opus.bibliothek.uni-wuerzburg.de/volltexte/2010/4978/.

Stephens-Martinez, K. H. y Fox. A. (2014). Monitoring MOOC: which information sources do instructors value? Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference (L@S ‘14). ACM, New York, NY, USA, 79-88. https://doi.org/10.1145/2556325.2566246

Torres Mancera, D. y Gago Saldaña, D. (2014). “Los MOOC y su papel en la creación de comunidades de aprendizaje y participación”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17/1: 13-34.

Willkopp, E. M. (2013). Fort- oder Rückschritte? Entwicklungen in der Didaktik des Deutschen als Fremdsprache. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2016. Disponible en: https://tinyurl.com/mu26yzx

Wolff, D. (2001). Zum Stellenwert von Lehrwerken und Unterrichtsmaterialien in einem konstruktivistisch orientierten Fremdsprachenunterricht. J. Meixner y Müller, K. (eds.). Konstruktivistische Schulpraxis. Neuwied: Luchterhand, 187-207.

Wolff, D. (2002). “Fremdsprachenlernen als Konstruktion”. Babylonia, 4: 7-14.

Zapata-Ros, M. (2013). MOOC, una visión crítica y una alternativa complementaria: La individualización del aprendizaje y de la ayuda pedagógica. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2016. Disponible en: http://eprints.rclis.org/18658

Published

2017-07-11

Issue

Section

Articles