Foreign language learning with Mooc: Back to the future?
Abstract
Keywords
References
Area Moreira, M. (2014). Entrevista al profesor Manuel Area. Carlos González Ruiz para el blog Invevery Crea, Santillana, 18 de febrero de 2014. Fecha de consulta: 17 de agosto de 2016. Disponible en: https://tinyurl.com/lsadotz
Böschel, C. y Dusemund-Brackhahn, C. (2012). Ja genau! Deutsch als Fremdsprache. Berlin: Cornelsen.
Bredella, L. (2002). “Die Entwertung der Welt und der Sprache in der radikal-konstruktivistischen Fremdsprachendidaktik”. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2/13: 109-129.
Bundesagentur für Arbeit (s.a.). Disponible en: https://www.arbeitsagentur.de. Fecha de consulta: 17 de agosto de 2016.
Castell, A. (2013). Grammatik: Start Deutsch plus Profile, Start Deutsch versus Profile oder alle gegen alle? Wer bestimmt, was A1, A2 oder B1 ist? VIII Congreso Internacional de la Federación de Asociaciones de
Germanistas en España – FAGE. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2016. Disponible en: http://www.fage.es/sevilla2013/abstracts.pdf
Chiappe-Laverde, A., Hine, N. y Martínez-Silva, J.A. (2015). “Literatura y práctica: una revisión crítica acerca de los MOOC”. Comunicar, 44: XXII, 9-18. https://doi.org/10.3916/C44-2015-01
Clark, C. (1998). Let Your Online Learning Community Grow. San Diego State University. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2016. Disponible en: https://tinyurl.com/lu93eao
Coetzee, D., Fox, A., Hearst, M. A. y Hartmann, B. (2014). Should your MOOC forum use a reputation system? Proceedings of the 17th ACM conference on Computer supported cooperative work & social computing (CSCW ‘14). ACM, New York, NY, USA, 1176-1187. https://doi.org/10.1145/2531602.2531657
El País. (2013). Fecha de consulta: 17 de agosto de 2016. Disponible en: https://tinyurl.com/lt4mrfp
Faistauer, R. (2001). Zur Rolle der Fertigkeiten. G. Helbig; L. Götze; G. Henrici y H.-J. Krumm (eds.). Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch. Berlin: De Gruyter, 864-871.
Funk, H. y Kuhn, C. (2013). Studio 21 Das Deutschbuch. Berlin: Cornelsen.
Gascue, A. (2011). “Reflexiones acerca del concepto de brecha digital a partir de la experiencia del Plan Ceibal”. Primer Congreso Uruguayo de Sociología - Montevideo - 2011. Fecha de consulta: 18 de agosto de 2016. Disponible en: http://www.comunicacion.edu.uy/node/2041
Guo, P. J., Kim, J. y Rubin, R. (2014). How video production affects student engagement: an empirical study of MOOC videos. Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference (L@S ‘14). ACM, New York, NY, USA, 41-50. https://doi.org/10.1145/2556325.2566239
Krumm, H. J. (1997). Der Erwerb und die Vermittlung von Fremdsprachen. En F. E. Weinert (ed.). Psychologie des Unterrichts und der Schule (3), 503-534. Göttingen: Hogrefe.
Marauri Martínez de Rituerto, P. M. (2014). “La figura de los facilitadores en los Cursos Online Masivos y Abiertos (COMA / MOOC): nuevo rol profesional para los entornos educativos en abierto”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17/1: 35-67.
Martin, F. G. (2012). “Will massive open online courses change how we teach?” Communications of the ACM, 55/8: 26-28. https://doi.org/10.1145/2240236.2240246
Mazoue, J. G. (2013). The MOOC Model: Challenging Traditional Education. Fecha de consulta: 25 de agosto de 2016. Disponible en: http://er.dut.ac.za/handle/123456789/71
Medina Salguero, R. y Aguaded Gómez, J. I. (2013). La ayuda pedagógica en los MOOC: un nuevo enfoque en la acción tutorial. @tic. revista d’innovació educativa, 11. Fecha de consulta: 31 de agosto de 2016. Disponible en: https://tinyurl.com/mlh7s97
Ramírez-Fernández, M.B., Salmerón Silvera, J. L. y López Meneses, E. (2016). “El paradigma de la calidad normativa en el diseño de cursos en línea masivos y abiertos”. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 33. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2016. Disponible en: http://dim.pangea.org/revista33.htm.
Rheingold, H. (1993). The virtual community. Addison-Wesley. Reading, USA.
Sander, I., Braun, B., Doubek, M., Fügert, N. y Vitale, R. (2012). DaF kompakt A1 - B1. Stuttgart: Klett.
Schmenk, B. (2010). Bildungsphilosophischer Idealismus, erfahrungsgesättigte Praxisorientierung, didaktischer Hiphop? Eine kleine Geschichte der Lernerautonomie. Profil - Würzburger Zeitschrift für den universitären Fremdsprachenunterricht., H. 2, 11–26. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2016. Disponible en: http://opus.bibliothek.uni-wuerzburg.de/volltexte/2010/4978/.
Stephens-Martinez, K. H. y Fox. A. (2014). Monitoring MOOC: which information sources do instructors value? Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference (L@S ‘14). ACM, New York, NY, USA, 79-88. https://doi.org/10.1145/2556325.2566246
Torres Mancera, D. y Gago Saldaña, D. (2014). “Los MOOC y su papel en la creación de comunidades de aprendizaje y participación”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17/1: 13-34.
Willkopp, E. M. (2013). Fort- oder Rückschritte? Entwicklungen in der Didaktik des Deutschen als Fremdsprache. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2016. Disponible en: https://tinyurl.com/mu26yzx
Wolff, D. (2001). Zum Stellenwert von Lehrwerken und Unterrichtsmaterialien in einem konstruktivistisch orientierten Fremdsprachenunterricht. J. Meixner y Müller, K. (eds.). Konstruktivistische Schulpraxis. Neuwied: Luchterhand, 187-207.
Wolff, D. (2002). “Fremdsprachenlernen als Konstruktion”. Babylonia, 4: 7-14.
Zapata-Ros, M. (2013). MOOC, una visión crítica y una alternativa complementaria: La individualización del aprendizaje y de la ayuda pedagógica. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2016. Disponible en: http://eprints.rclis.org/18658
Abstract Views
Metrics powered by PLOS ALM
Cited-By (articles included in Crossref)
This journal is a Crossref Cited-by Linking member. This list shows the references that citing the article automatically, if there are. For more information about the system please visit Crossref site
1. MOOCs: Origins, Concept and Didactic Applications: A Systematic Review of the Literature (2012–2019)
Francisco Javier Palacios Hidalgo, Cristina A. Huertas Abril, M.ª Elena Gómez Parra
Technology, Knowledge and Learning vol: 25 issue: 4 first page: 853 year: 2020
doi: 10.1007/s10758-019-09433-6
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License Universitat Politècnica de València e-ISSN: 1886-6298 https://doi.org/10.4995/rlyla |