The short short story as a teaching resource for the acquisition of grammar in SFL
DOI:
https://doi.org/10.4995/rlyla.2016.3936Keywords:
short-short stories, focus on form, communicative approach, B1 level, Spanish as a foreign languageAbstract
In the present article we intend to make a reflection on the introduction of target language literature in foreign language classrooms. We will analyze the use of short-short stories as a didactic resource in Spanish as Foreign Language classrooms. To this end, we will research different teaching methodologies that have been implemented and investigate the validity of this genre as a suitable material for teaching grammar. We will make an approximation to Focus on Form as an effective approach, which integrates grammar teaching within a communicative context.
Downloads
References
Andrés-Suárez, I. (2012). Antología del microrrelato español (1906-2011). El cuarto género narrativo. Madrid: Cátedra.
Bamidele Oyewo, D. (2009). Competencia Literaria, Literatura Hipertextual y Microrrelatos en el Aula de ELE. Memoria de Máster MEELE. Madrid: Universidad Antonio de Nebrija.
Baralo Otonelo, M. (2003). “Lingüística aplicada: aprendizaje y enseñanza de español/LE”, en Interlingüística, vol. 14, 31-43.
Cogollo, L. C. (2012). El microrrelato como recurso didáctico en el desarrollo de la competencia literaria. Memoria de máster. Estocolmo: Universidad, Instituto de español, portugués y estudios latinoamericanos.
Consejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación. Madrid: Instituto Cervantes.
Dekeyser, R. M. (1998). “Beyond focus on form: Cognitive perspectives on learning and practicing second language grammar”, en Doughty, Catherine & Williams, Jessica (Eds.), Focus on form in classroom second language acquisition, pp. 42-63. Nueva York: Cambridge University Press.
Dekeyser, R. M. (2007). “Skill Acquisition Theory”, en Vanpatten, Bill y Williams, Jessica (2007). Theories in Second Language Acquisition. An Introduction, pp. 97-113. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
Doughty, C., Williams, J., eds. (1998). Focus on Form in Classroom Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Ellis, N. (1994). Implicit and explicit learning of languages. Londres: Academic Press.
Ellis, R. (2001). Form-focused Instruction and Second Language Learning. Oxford: Blackwell.
Epple, J. A. (1999). Con tinta de sangre. Chile: Mosquito Comunicaciones.
Epple, J. A. (2005). Microquijotes. Barcelona: Thule Ediciones.
Fernández Cienfuegos, J. (2014). El empleo del microrrelato en la enseñanza de ELE. Memoria del Máster en Español como Lengua Extranjera. Oviedo: Universidad.
Fernández Ferrer, A. (comp.). (1990). La mano de la hormiga. Los cuentos más breves del mundo y de las literaturas hispánicas. Madrid: Fugaz Ediciones.
Fernández-Cuesta Valcarce, M. G. (2012). El microrrelato: origen, características y evolución. Propuesta didáctica en el aula de L2. Aplicaciones didácticas en L1. Memoria de Máster para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. Málaga: Universidad. http://dx.doi.org/10.1049/el.2012.2211
Gómez del Estal Villarino, M. (2014). Las actividades gramaticales en los materiales didácticos de E/LE y sus efectos sobre el aprendizaje de la gramática del español. Tesis doctoral. UNED.
Herrera López, B. (2013). El microrrelato en la enseñanza de ELE: presencia actual propuesta didáctica para niveles iniciales (A2-B1). Memoria de Máster en Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. Cantabria: Universidad CIESE Comillas/UC.
Hernández Hernández, D. (2012). El microrrelato en la literatura española. Orígenes históricos: Modernismo y Vanguardia. Tesis doctoral. La Laguna: Universidad.
Krashen, S. (1981). Second language acquisition and second language learning. Oxford: Pergamon.
Krashen, S. (1985). The Input Hypothesis. Issues and Implications. Londres: Longman.
La Hoz Funes, A. (2011). El microrrelato en el aula ELE. Aplicación didáctica. Memoria de Máster. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.
Larsen-Freeman, D. (2009). “Teaching and Testing Grammar”, en Long, Michael y Doughty, Catherine (eds.), The Handbook of Language Teaching, pp. 518-542. Oxford: Blackwell Publishing
Larrea, M. I. (2004). “Estrategias lectoras en el microcuento”, en Estudios Filológicos, 39, 179-190.
Long, M. (1981). “Input, interaction and second language acquisition”, en Winitz, Harris (ed.), The Comprehension Approach to Foreign Language Instruction. Rowley: Newbury House.
Long, M. (1983). “Native speaker/non-native-speaker conversation and the negotiation of comprehensible input”, Applied Lingustics, 4/2, 126-141. http://dx.doi.org/10.1093/applin/4.2.126
Long, M. (1988). “Focus on form: A design feature in language teaching methodology”. Ponencia presentada en el Simposio Euro-norteamericano sobre las Necesidades de Investigación en la Educación de Lenguas Extranjeras. Italia: Bellagio Rockefeller Center.
Long, M. (1991). “Focus on form: A design feature in language teaching methodology”, en Debot, Kees, Ginsberg, Ralph y Kramsch, Claire (eds.), Foreign language research in cross-cultural perspective, pp. 39-52. Amsterdam: John Benjamins.
Long, M. (1996). “The role of the linguistic environment in second language acquisition”, en Ritchie, William y Bhatia, Tej (eds.), Handbook of research on second language acquisition, pp. 413-468. Nueva York: Academic.
Long, M, (1997). “Focus on form in task—based language teaching”, en Annual McGraw—Hill Teleconference in Second Language Teaching. Disponible en: http://www.mhhe.com/socscience/foreignlang/top.htm [Fecha de consulta: 10/05/2015].
Long, M., Robinson, P. (1998). “Focus on form: Theory, research, and practice”, en Doughty, Catherine & Williams, Jessica (Eds.), Focus on form in classroom second language acquisition, pp. 15-41. Nueva York: Cambridge University Press.
Lorenzín, M. E. (2004). “Fast Fiction en la clase de español avanzado”, en Noguerol Jiménez, Francisca. 2004. Escritos disconformes. Nuevos modelos de lectura (comp.). Salamanca: Aquilafuente, Ediciones Universidad de Salamanca, p. 318.
Lyster, R., Ranta, L. (1997). “Corrective feedback and learner uptake: Negotiation of form in communicative classrooms”, Studies in Second Language Acquisition, 19/1, 37-66.
Mateos Blanco, B. (2014). Los microrrelatos de Juan Pedro Aparicio y su aplicación en la enseñanza de E/LE. Memoria del Máster en Estudios Filológicos Superiores: investigación y aplicaciones profesionales. Valladolid: Universidad.
Melero Abadía, P. (2004). “De los programas nocional-funcionales a la enseñanza comunicativa”, en Vademécum para la formación de profesores: enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE), pp. 689-714. Madrid: Sgel.
Mendoza Fillola, A. (2004). “Los materiales literarios en la enseñanza de ELE: funciones y proyección comunicativa”. RedELE: Revista electrónica de didáctica / español lengua extranjera, (Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura, Universidad de Barcelona), 1.
Nassaji, H., Fotos, S. (2011). Teaching Grammar in Second Language Classrooms, Nueva York, Routledge.
PérezTapia, M. T. (2009). El desarrollo de la competencia comunicativa mediante la reescritura de microrrelatos. Alcalá de Henares: Universidad.
Rojo, V. (1997). Breve manual para reconocer minicuentos. México: UAM
Sernán, P. (2006). Entrevista a Francisca Noguerol para la revista “Nómada” núm. 1. Buenos Aires. Disponible en: http://eljineteinsomne2.blogspot.com.es/2008/11/francisca-noguerol-minificcion-es-un.html [Fecha de consulta: 10/05/2015]
Skinner, B. F. (1957). Conducta verbal. México, D. F.: Trillas, 1981.
Torri, J. (1981). Tres libros. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Torri, J. (2001). “La humildad premiada”, en Obligado, Clara (comp.). (2001). Por favor, sea breve. Antología de relatos hiperbreves, primera edición, p. 105. Madrid: Páginas de Espuma.
Vanpatten, B., Cadierno, T. (1993a): “Explicit instruction and input processing”, en Studies in Second Language Acquisition, 15/2, 225-243.
Vanpatten, B., Cadierno, T. (1993b). “Input processing and second language acquisition: A role for instruction”, en The Modern Language Journal, 77, 45-57.
Vanpatten, B., Sanz, C. (1995). “From input to output: Processing instruction and communicative tasks”, en Eckman, Fred R., Highland, Diane,Lee, Peter W., Mileham, Jean, y Weber, Rita Rutkowski (eds.), Second language acquisition theory and pedagogy, pp. 169-185, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Vergara Legarra, N. (2006). La literatura en ELE: cuentos breves y desarrollo de la interculturalidad en el aula de ELE. Memoria de Máster en Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. Madrid: Universidad Antonio de Nebrija.
Vicente Rasoamalala, L. (2011). “La atención a la forma del discurso escrito de aprendices de E/LE en el contexto universitario hongkonés”, en IV Jornadas de Formación de Profesores de E/LE en China, Suplementos SinoELE, 5, 100-133.
Wajnryb, R. (1990). Grammar dictation. Oxford: Oxford University Press.
White, J. (1998). “Getting the learners’ attention: A typographical input enhancement study”, en Doughty, Catherine & Williams, Jessica (Eds.), Focus on form in classroom second language acquisition, pp. 85-113. Nueva York: Cambridge University Press.
Widdowson, H. G. (1983). “Talking Shop: On literature and ELT”, ELT Journal. Oxford: Oxford Journals, 37/1, 30-35.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.