Les adaptacions de clàssics literaris en la formació de mestres: la narrativa breu medieval

Autores/as

  • Jeroni Méndez Cabrera Florida Universitària

DOI:

https://doi.org/10.4995/lyt.2017.7643

Palabras clave:

educació literària, clàssics literaris, literatura medieva

Resumen

A partir de la consideració del paper dels clàssics en l’educació literària del segle XXI, aquest treball planteja la idea que alguns textos pertanyents a la narratio brevis medieval poden suposar lectures idònies per al foment del gaudi lector i la formació de futurs docents. Així, a manera d’exemple, es presenta una experiència d’aula basada en l’adaptació didàctica del fabliau originalment titulat Estula, realitzada en el marc dels estudis de Grau de Mestre/a en Educació Infantil.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

BÜHLER, J. (2005). Die Kultur des Mittelalters. Trad. castellana. La cultura en la Edad Media. El primer renacimiento de Occidente. Barcelona: Círculo Latino.

BALLESTER, J. (2015). La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó.

BALLESTER, J. i IBARRA, N. (2015). A Qualitative Study Based on the Reading-life Histories of Future Teachers, Procedia: Social and Behavioral Sciences, 178, 15-19. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.03.139

BALLESTER, J., i IBARRA, N. (2016). La educación lectora, literaria y el libro en la era digital. Revista Chilena de Literatura,94. Recuperado de http://www.revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/44978/47060

BELLVESER, R. i HAUF, A. G. (2010). Amor i erotisme al Tirant. Alzira: Bromera.

BELTRÁN, R. (2007). Rondalles populars valencianes: Antologia, catàleg i estudi dins la tradició del folklore universal. València: Publicacions Universitat de València.

CARO, M. T. (2014). La educación literaria de los clásicos y su proyección interdisciplinaria para el aprendizaje basado en competencias, Educatio Siglo XXI, 32(3), 31-50. http://dx.doi.org/10.6018/j/210961

CASALS, G. i SOLDEVILA, LL. (2002). Curial e Güelfa. Tres històries d’amor. Barcelona: Edicions 62.

COLOMER, T. (1998). La formació del lector literari. Barcelona: Barcanova.

COLOMER, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Síntesis.

COLOMER, T. i MUNITA, F. (2013). La experiencia lectora de los alumnos de Magisterio: Nuevos desafíos para la formación docente. Lenguaje y Textos, 38, 37-44.

DÍAZ-PLAJA, A. i PRATS, M. (2013). Recordar, aprender, practicar: qué sabe y qué debe saber un futuro maestro, Lenguaje y Textos, 38, 19-28.

LARRAÑAGA, E., YUBERO, S. i CERRILLO, P. (2008). Estudio sobre los hábitos de lectura de los universitarios españoles. Madrid: SM.

LLUCH, G. i ZAYAS, F. (2015). Leer en el centro escolar. El plan de lectura. Barcelona: Octaedro.

MARTINES, V. (2003). Actualitzem els clàssics. Traducció, literatura romànica, i ensenyament dels clàssics valencians (la Queste del saint graal i el Tirant lo Blanch), dins V. Martines (ed.) Llengua, societat i ensenyament, Volum III (pp.5-37). Alacant: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana.

MENDOZA, A. (2002). La renovación del canon escolar: la integración de la literatura infantil y juvenil en la formación literaria. En Hoyos Rgel, M.C. etal. (eds.) El reto de la lectura en el siglo XXI (pp. 21-38). Granada: Grupo Editorial Universitario.

NAVARRO, R. (2013). La salvación de los clásicos. Las adaptaciones fieles al original, Quaderns de Filologia, 18, 63-75.

PERNOUD, R. (1977). Pour en finir avec le Moyen Age. París: Seuil.

SERGI, G. (1998). L’idea di Medioevo. Roma: Donzelli Editore.

SOTOMAYOR, M. V. (2005). Literatura, sociedad, educación: las adaptaciones literarias. Revista de Educación, Núm. Extraordinari, 217-238.

SOTOMAYOR, M. V. (2013). ¿Qué hacemos con los clásicos? Algunas reflexiones para los futuros docentes. Lenguaje y Textos, 38, 29-35.

TIHAL, F. (2016). Las jarchas y las moaxajas, modelos de textos multiculturales para desarrollar la competència intercultural, dins A. Díez Mediavilla etal. (eds.) Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos (pp. 386-390). Alacant: Universitat d’Alacant.T

RINCADO, M. C. (2016). La educación literaria a través del ejemplo y las fábulas de El conde Lucanor y el Libro de buen amor, dins A. Díez Mediavilla etal. (eds.) Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos (pp. 775-783). Alacant: Universitat d’Alacant.

Descargas

Publicado

22-06-2017

Cómo citar

Méndez Cabrera, J. (2017). Les adaptacions de clàssics literaris en la formació de mestres: la narrativa breu medieval. Lenguaje Y Textos, (45), 71–88. https://doi.org/10.4995/lyt.2017.7643

Número

Sección

Artículos