Les adaptacions de clàssics literaris en la formació de mestres: la narrativa breu medieval
DOI:
https://doi.org/10.4995/lyt.2017.7643Palabras clave:
educació literària, clàssics literaris, literatura medievaResumen
A partir de la consideració del paper dels clàssics en l’educació literària del segle XXI, aquest treball planteja la idea que alguns textos pertanyents a la narratio brevis medieval poden suposar lectures idònies per al foment del gaudi lector i la formació de futurs docents. Així, a manera d’exemple, es presenta una experiència d’aula basada en l’adaptació didàctica del fabliau originalment titulat Estula, realitzada en el marc dels estudis de Grau de Mestre/a en Educació Infantil.
Descargas
Citas
BÜHLER, J. (2005). Die Kultur des Mittelalters. Trad. castellana. La cultura en la Edad Media. El primer renacimiento de Occidente. Barcelona: Círculo Latino.
BALLESTER, J. (2015). La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó.
BALLESTER, J. i IBARRA, N. (2015). A Qualitative Study Based on the Reading-life Histories of Future Teachers, Procedia: Social and Behavioral Sciences, 178, 15-19. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.03.139
BALLESTER, J., i IBARRA, N. (2016). La educación lectora, literaria y el libro en la era digital. Revista Chilena de Literatura,94. Recuperado de http://www.revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/44978/47060
BELLVESER, R. i HAUF, A. G. (2010). Amor i erotisme al Tirant. Alzira: Bromera.
BELTRÁN, R. (2007). Rondalles populars valencianes: Antologia, catàleg i estudi dins la tradició del folklore universal. València: Publicacions Universitat de València.
CARO, M. T. (2014). La educación literaria de los clásicos y su proyección interdisciplinaria para el aprendizaje basado en competencias, Educatio Siglo XXI, 32(3), 31-50. http://dx.doi.org/10.6018/j/210961
CASALS, G. i SOLDEVILA, LL. (2002). Curial e Güelfa. Tres històries d’amor. Barcelona: Edicions 62.
COLOMER, T. (1998). La formació del lector literari. Barcelona: Barcanova.
COLOMER, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Síntesis.
COLOMER, T. i MUNITA, F. (2013). La experiencia lectora de los alumnos de Magisterio: Nuevos desafíos para la formación docente. Lenguaje y Textos, 38, 37-44.
DÍAZ-PLAJA, A. i PRATS, M. (2013). Recordar, aprender, practicar: qué sabe y qué debe saber un futuro maestro, Lenguaje y Textos, 38, 19-28.
LARRAÑAGA, E., YUBERO, S. i CERRILLO, P. (2008). Estudio sobre los hábitos de lectura de los universitarios españoles. Madrid: SM.
LLUCH, G. i ZAYAS, F. (2015). Leer en el centro escolar. El plan de lectura. Barcelona: Octaedro.
MARTINES, V. (2003). Actualitzem els clàssics. Traducció, literatura romànica, i ensenyament dels clàssics valencians (la Queste del saint graal i el Tirant lo Blanch), dins V. Martines (ed.) Llengua, societat i ensenyament, Volum III (pp.5-37). Alacant: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana.
MENDOZA, A. (2002). La renovación del canon escolar: la integración de la literatura infantil y juvenil en la formación literaria. En Hoyos Rgel, M.C. etal. (eds.) El reto de la lectura en el siglo XXI (pp. 21-38). Granada: Grupo Editorial Universitario.
NAVARRO, R. (2013). La salvación de los clásicos. Las adaptaciones fieles al original, Quaderns de Filologia, 18, 63-75.
PERNOUD, R. (1977). Pour en finir avec le Moyen Age. París: Seuil.
SERGI, G. (1998). L’idea di Medioevo. Roma: Donzelli Editore.
SOTOMAYOR, M. V. (2005). Literatura, sociedad, educación: las adaptaciones literarias. Revista de Educación, Núm. Extraordinari, 217-238.
SOTOMAYOR, M. V. (2013). ¿Qué hacemos con los clásicos? Algunas reflexiones para los futuros docentes. Lenguaje y Textos, 38, 29-35.
TIHAL, F. (2016). Las jarchas y las moaxajas, modelos de textos multiculturales para desarrollar la competència intercultural, dins A. Díez Mediavilla etal. (eds.) Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos (pp. 386-390). Alacant: Universitat d’Alacant.T
RINCADO, M. C. (2016). La educación literaria a través del ejemplo y las fábulas de El conde Lucanor y el Libro de buen amor, dins A. Díez Mediavilla etal. (eds.) Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos (pp. 775-783). Alacant: Universitat d’Alacant.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Esta revista se publica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional