Internal communication system analysis in a small company

Pablo Ignacio Sanchis

Spain

Universidad de Valencia

Tomás Bonavía

Spain

Universitat de Valencia

|

Accepted: 2017-05-11

|

Published: 2017-06-30

DOI: https://doi.org/10.4995/wpom.v8i1.7390
Funding Data

Downloads

Keywords:

Organizational Communication, Business Communication, Systems of Formal Communication

Supporting agencies:

University of Valencia

Abstract:

The aim of this paper is to analyze the internal communication system in a small company. We used structured interviews in all hierarchical levels to compare the perceptive differences and the way of using the communication tools. A total of five one hour interview sessions were made to evaluate the involved variables in every communicative tool appointed by organization members. The results showed some contradictions between the respondents and a low horizontal and descending communication caused by the limited use of these communication tools. Finally, suggestions for improvements to prevent problems and enhance their positive effects were informed.
Show more Show less

References:

Alonso, T. y Becerra, M. J. (2011). Surgimiento y desarrollo de la comunicación organizacional y su relación con otras ciencias. Contribuciones a las Ciencias Sociales. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/cccss/13/taab.htm

Andrade, H. (2005). Comunicación organizacional interna: proceso, disciplina y técnica. Netbiblo. Recuperado de http://books.google.es/books?id=bwelcBnPNuoC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false

Arribas, A. (2000). Comunicación en la empresa: la importancia de la información interna en la empresa. Revista Latina de Comunicación Social, 27. Recuperado de http://www.ull.es/publicaciones/latina/aa2000tma/127amaia.html

Arroyo, L. y Yus, M. (2007). Los cien errores de la comunicación en las organizaciones. Madrid: ESIC Editorial.

Catalá Pérez, M. (2001). Comunicación interna: atención al mensaje y a la participación en la empresa. Proyecto Social: Revista de Relaciones Laborales, 9, 45-54. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=209926

Cobiellas, L. M., Becerra, M. J., Morales, M., y Fabars, G. (2011). El diagnóstico, paso ineludible para caracterizar la situación comunicativa de la empresa. Ingeniería Industrial, 32(2), 141-149. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3682205

De Castro, A. (2014). Comunicación organizacional: Técnicas y estrategias. Bogotá: Ed. Universidad del Norte.

Déniz, S. (2010). Los recortes en recursos humanos profundizan la crisis en la empresa. La Opinión de Tenerife. Recuperado de http://www.laopinion.es/economia/2010/09/18/recortes-recursos-humanos-profundizan-crisis-empresa/304660.html

Elías, J. y Mascaray, J. (1998). Más allá de la comunicación interna. La intracomunicación: diez estrategias para la implantación de valores y la conquista del comportamiento espontáneo de los empleados. Madrid: Gestión 2000.

Rivero, M. (2008). Medios de comunicación interna. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/3828468/Medios-de-comunicacion-interna

Robbins, S. P. (2004). Comportamiento organizacional. México: Pearson.

Timoteo, J. (2013). Manejo de la comunicación organizacional: Espacios, herramientas y tendencias en gestión de negocios. Madrid: Díaz de Santos.

Vargas, I. (2010). Recursos Humanos: esencial en empresas. CNN Expansión. Recuperado de http://www.cnnexpansion.com/mi-carrera/2010/11/29/recursos-humanos-esencial-en-empresas

Villafañe, J. (1999). Imagen positiva: la gestión profesional de la imagen corporativa. Madrid: Pirámi-de.

Show more Show less