Evaluation of teaching: some reflections

Lourdes Canós-Darós

Spain

Universitat Politècnica de València

ROGLE - Departamento de Organización de Empresas

Carlos Pons-Morera

Spain

Universitat Politècnica de València

Departamento de Organización de Empresas

Cristina Santandreu-Mascarell

Spain

Universitat Politècnica de València

IGIC - Departamento de Organización de Empresas

Pilar I. Vidal-Carreras

Spain

Universitat Politècnica de València

ROGLE - Departamento de Organización de Empresas
|

Accepted: 2017-02-09

|

Published: 2017-06-07

DOI: https://doi.org/10.4995/wpom.v8i0.7163
Funding Data

Downloads

Keywords:

learning, evaluation, students, critical friends, lecturers

Supporting agencies:

PIME A23 Análisis de metodologías y su uso en la evaluación de las competencias transversales / PIME A27 Peer ranking

La evaluación pareada como metodología para la evaluación del pensamiento crítico / Universitat Politècnica de València

Abstract:

In this paper we present some reflections about the process of evaluation of teaching as a starting point for an improvement. Without information there cannot be change. Any improvement in the classroom requires dealing with information coming from, first, the students as counterpart in the university learning teaching process; second, other colleagues who give their professional opinion and; third, of ourselves as lecturers, so that a complete evaluation is made from all points of view.
Show more Show less

References:

Andreu, R.; Canós, L.; de Juana, S.; Manresa, E.; Rienda, L.; Tarí, J.J. (2006a). Quality performance assessment as a source of motivation for lecturers: a teaching network experience, International Journal of Educational Management, Vol. 20, nº 1, pp. 73-82.

Andreu, R.; Canós, L.; de Juana, S.; Manresa, E.; Rienda, L.; Tarí, J.J. (2006b). Evaluación de la calidad docente en el ámbito universitario: la experiencia de una red de la Universidad de Alicante, Do-cencia e Investigación, nº 6.

Andreu, R.; Canós, L.; de Juana, S.; Manresa, E.; Rienda, L.; Tarí, J.J. (2004a). La mejora de la calidad universitaria a través de la creación de redes docentes, Investigar en docencia universitaria. Re-des de colaboración para el aprendizaje, Marfil, pp. 373-389.

Andreu, R.; Canós, L.; de Juana, S.; Manresa, E.; Rienda, L.; Tarí, J.J. (2004b). Redes dinámicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje, Espacios de participación en la investigación del aprendizaje universitario, Marfil, pp. 105-130.

Andreu, R.; Canós, L.; de Juana, S.; Manresa, E.; Rienda, L.; Tarí, J.J. (2003). Critical friends: a tool for quality improvement in universities, Quality Assurance in Education, Vol. 11, nº 1, pp. 31-36.

Andreu, R.; Canós, L.; de Juana, S.; Manresa, E.; Rienda, L.; Tarí, J.J. (2003a). Mejora de la calidad de la docencia, I Programa de Redes de Investigación en Docencia Universitaria (edición electrónica), Marfil.

Andreu, R.; Canós, L.; de Juana, S.; Manresa, E.; Rienda, L.; Tarí, J.J. (2003b). Organización de empre-sas: mejora de la calidad de la docencia. Investigar Colaborativamente en Docencia Universitaria (edición electrónica). ICE/Vicerrectorado de Convergencia Europea y Calidad de la Universidad de Alicante.

Andreu, R.; Canós, L.; de Juana, S.; Manresa, E.; Rienda, L.; Tarí, J.J. (2003c). Evaluación de la calidad en las aulas a través de la creación de redes docentes, I Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria, Alicante.

Andreu, R.; Canós, L.; de Juana, S.; Manresa, E.; Rienda, L.; Tarí, J.J. (2002). Improving Quality in Uni-versity Education, Internacional Conference on Information and Comunication Technologies in Education, Badajoz.

Bambino, D. (2002). Critical friends, Educational Leadership, March, pp. 25-27.

Bloom, B.A. (1999). Critical friends group: in pursuit of excellence, Mt.Airy Times Express, 17 March.

Canós, L.; Andreu, R.; de Juana, S.; Manresa, E.; Rienda, L.; Tarí, J.J. (2006). La evaluación 360º como factor de motivación del profesorado, Aulafutura. Espacio virtual de innovación docente en ciencias jurídicas, www.aulafutura.net.

Canós, L.; Andreu, R.; de Juana, S.; Manresa, E.; Rienda, L.; Tarí, J.J. (2004). La evaluación 360º como factor de motivación del profesorado, 3er Congreso Internacional de Docencia Universitaria, Gerona.

Costa, A.L.; Kallick, B. (1993). Through the lens of a critical friend, Educational Leadership, Octubre, pp. 49-51.

Palacios, A. (1980). Introducción a la didáctica, Cincel, Madrid.

Suárez Díaz, R. (1985). La educación: su filosofía, su psicología, su método, Trillas, México.

Titone, R. (1981). Metodología didáctica, Rialp, Madrid.

Show more Show less