An analysis of the causes of Master's Thesis dropouts
DOI:
https://doi.org/10.4995/wpom.v8i0.7114Keywords:
learning, Master's Dissertation, Master's Thesis, dropoutsAbstract
This paper addresses the reasons why a growing number of students are failing to complete their final master dissertations/thesis. It analyses the final Master's Course Thesis (TFM, Trabajo Fin de Máster) on the Masters in Advanced Business Management Studies course (MUEADE, Máster Universitario en Estudios Avanzados en Dirección de Empresas) at the University of Seville, which has a 100% success rate (the number of passes over students who completed the Master's Thesis). However, the same is not true of the performance rate (the number of students completing the thesis over the number of students enrolled on the course), which means that a large number of students do not receive their Master's Degrees. Using results from a survey of final year TFM students and of their course supervisors, this paper seeks to better understand the reasons why students are dropping out before completing their final thesis with a view to taking corrective actions.
Downloads
References
Dupont, S., Galand, B., & Nils, F. (2015). The impact of different sources of social support on academic performance : Intervening factors and mediated pathways in the case of master ’ s thesis. Revue Europeenne de Psychologie Appliquee, Vol. 65, No. 5, pp. 227–237. http://doi.org/10.1016/j.erap.2015.08.003
Garrido Vega, P.; Sacristán Díaz, M.; Alfalla Luque, R.; García Sánchez, M.R.; González Zamora, M.M.; Ruiz Orcaray, V.E. (2009). Una experiencia de innovación docente en Gestión de la Producción: Situando al alumno en el rol del evaluador, en Innovación en Metodología Docente. R. del Pozo Barajas (coord.). Edición Digital @ tres, Sevilla, pp. 53-66.
Ministerio de Educación y Ciencia. (2007). “Real decreto 1393 del 29 de octubre de 2007 Por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales.” BOE 260 de 30/10/2007, Sec 1, p.p. 44037-44048.
Sacristán Díaz, M.; Garrido Vega, P.; Alfalla Luque, R.; González Zamora, M.M. (2010). De la evalua-ción sumativa a la formativa a través de las plataformas de enseñanza virtual, en Nuevas formas de docencia en el área económico-empresarial. R. del Pozo Barajas (coord.). Edición Digital @ tres, Sevilla, pp. 151-167.
Sacristán-Díaz, M., Garrido-Vega, P., González-Zamora, M.M. & Alfalla-Luque, R. (2012). ¿Por qué los alumnos no asisten a clase y no se presentan a los exámenes? Datos y reflexiones sobre absen-tismo y abandono universitarios, Working Papers on Operations Management, Vol. 3, No. 2, pp. 101-112. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/wpom.v3i2.1103
Sacristán-Díaz, M., Garrido-Vega, P., Alfalla-Luque, R. & González-Zamora, M.M (2016). The effects of teaching and assessment methods on academic performance. A study of an Operations Management course. Innovations in Education and Teaching International, Vol. 53, No. 5, pp. 497-507. DOI: 10.1080/14703297.2015.1008546.