Integrating the SDG into university teaching: an application in human resources subjects
DOI:
https://doi.org/10.4995/wpom.19824Keywords:
Sustainable Development Goals (SDG), university teaching, human resources, digital resourcesAbstract
The aim of this paper is to propose different initiatives to integrate the SDG into university education. To do so, firstly, some theoretical questions about the SDG and education are addressed. In addition, a review is made of previous research that has incorporated the SDG into university teaching. Finally, four activities are proposed that combine various teaching methodologies, as well as digital resources to facilitate the integration of the SDG in Human Resources subjects. Our proposal constitutes a guide to help teachers who want to incorpo-rate the SDG in subjects related to the management and administration of people.
Downloads
References
ACNUR (2023). https://incidenciaeacnur.surveysparrow.com/s/encuesta-xenofobia/tt-453724 (Acceso el 4 de abril de 2023).
Amrina, U.; Hidayatno, A.; Zagloel, T.Y.M. (2021). Mapping Challenges in Developing Sustainable Small and Medium Industries: Integrating Lean and Green Principles. Journal of Industrial Engineering and Management, Vol. 14, No. 2, pp. 311-328. https://doi.org/10.3926/jiem.3401
Araque-González, G.; Suárez-Hernández, A.; Gómez-Vásquez, M.; Vélez-Uribe, J.; Bernal-Avellaneda, A. (2022). Sustainable Manufacturing in the Fourth Industrial Revolution: A Big Data Application Proposal in the Textile Industry. Journal of Industrial Engineering and Management, Vol. 15, No. 4, pp. 614-636. https://doi.org/10.3926/jiem.3922
Aragón-Correa, J.A.; Marcus, A.A.; Rivera, J.; Kenworthy, A.L. (2017). Sustainability Management Teaching Resources and the Challenge of Balancing Planet, People, and Profits. Academy of Management Learning & Education, Vol. 16, No. 3, pp. 469-483. https://doi.org/10.5465/amle.2017.0180
B Corp Spain (2023). https://www.bcorpspain.es/b-lab-es (Acceso el 15 de marzo de 2023).
Escámez-Marsilla, J.I.; López-Luján, E. (2019). La Formación del Profesorado Universitario para la Educación en la Gestión de la Sostenibilidad. Publicaciones, Vol. 49, No. 1, pp. 53-62. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i1.9852
El País (2018). Latinos en España: La Difícil Convivencia entre Dos Identidades. Disponible en: https://el-pais.com/elpais/2018/03/12/planeta_futuro/1520869799_047698.html (Acceso el 4 de abril de 2023).
Huertas-Valdivia, I.; Talón Ballestero, P. (2022): Un “Hotel Feliz” que se Preocupa por el Bienestar de sus Trabajadores. En: De la Calle Durán, C. y Ortiz de Urbina Criado, M.: Fundamentos de Recursos Humanos (2018), Pearson Educación, Madrid, 3ª edición. ISBN: 978-84-9035-409-4. Disponible en: http://recursos.pearson.es/delacalleyortizdeurbina/cprh/C01C09.pdf
Huertas-Valdivia, I.; Álvarez Molina, E.; Talón Ballestero, P. (2022): Procesos de Afectación en un Great Place to Work: El Caso de Artiem Hoteles. En: De la Calle Durán, C. y Ortiz de Urbina Criado, M.: Fundamentos de Recursos Humanos (2018), Pearson Educación, Madrid, 3ª edición. ISBN: 978-84-9035-409-4. Disponible en: http://recursos.pearson.es/delacalleyortizdeurbina/cprh/C05C09.pdf
Jiménez-Millán, A.; Hernández-Lloret, C.M.; Torrico, M.; Álvarez-Castillo, J.L. (2021). Con la Mirada Puesta en los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Aprendizaje Cooperativo en la Universidad para Construir una Sociedad Inclusiva. En M. Liesa Orús (Ed.). Educación Comprometida con los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Calidad, Equidad Educativa y Metodología Aprendizaje Servicio (pp. 85-95). Universidad de Zaragoza.
Lirola-Martínez, M.; Iniesta-Valcarcel J. (2020). Inclusión de los Objetivos de Desarrollo Sostenible y de las Cuestiones Socialmente Vivas en la Enseñanza Universitaria. Un Estudio de Casos en el Grado de Química. En R. Roig Vila (Ed.), La Docencia en la Enseñanza Superior (pp. 729-737). Octaedro.
Martínez-Carrasco, R.; Haba-Osca, J.; González Sala, F. (2020). Enhancing Metacognitive Awareness in Higher Education: The Role of Engaged Pedagogy in the 2030 Agenda, INTED2020 Proceedings (pp. 7864-7872). https://doi.org/10.21125/inted.2020.2139
Martin Gomez, S.; Bartolome Muñoz de Luna, A.; Lago Avila, M.J. (2023). Importance of Sustainable Training for the Employment of the Future. Intangible Capital, Vol. 19, No. 1, pp. 25-41. https://doi.org/10.3926/ic.2100
Montiel, I.; Delgado-Ceballos, J.; Ortiz-de-Mandojana, N.; Antolin-Lopez, R. (2020). New Ways of Teaching: Using Technology and Mobile Apps to Educate on Societal Grand Challenges. Journal of Business Ethics, Vol. 161, No. 2, pp. 243-251. https://doi.org/10.1007/s10551-019-04184-x
Naciones Unidas (2023). SDG Action Manager. Disponible en: https://unglobalcompact.org/take-action/sdg-action-manager (Acceso el 10 de febrero 2023).
PwC (2022). Contribución de la Gestión de Personas a los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Pricewaterhousecoopers Tax & Legal Services S.L. Disponible en: https://www.pwc.es/es/legal-fiscal/people-organisation/assets/contribucion-gestion-personas-ods.pdf
Queiruga, D.; Benito, J.G.; Valencia, L.A.R.; Nieto, G.L. (2015). Education for Sustainable Development in Operations Management Subjects. The case of the Food Bank of La Rioja. WPOM-Working Papers on Operations Management, Vol. 6, No. 1, pp. 22-37. https://doi.org/10.4995/wpom.v6i1.3155
Ranking Times Higher Education Impact (2022). Disponible en: https://www.timeshighereducation.com/impactrankings (Acceso el 12 de febrero de 2023).
Revert, A.G.; Garcia-Sabater, J.P.; Insa, C.M. (2018). Triple Bottom-line Business Model. Case study on the organic food retailing. WPOM-Working Papers on Operations Management, Vol. 9, No. 1, pp. 30-52. https://doi.org/10.4995/wpom.v9i1.9131
Salamanca-Villate, A.; Lozano-Roy, A.; Julián-Clemente J.A. (2021). Didáctica y Aplicación de los ODS en el Ámbito Universitario. La Experiencia de la Universidad de Zaragoza para la Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. En M. Liesa-Orús (Ed.), Educación Comprometida con los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Calidad, Equidad Educativa y Metodología Aprendizaje Servicio (pp. 50-60). Universidad de Zaragoza.
Sánchez-Vidal, M.E.; Hernández-García, Y.; Hernández-Aguado, S. (2019). Innovación Docente en Recursos Humanos a través del Aprendizaje-Servicio. Una Experiencia Piloto. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, Vol. 7, pp. 1-16. https://doi.org/10.1344/RIDAS2019.7.1
Suárez-Perales, I.; Valero-Gil, J.; Leyva-de la Hiz, D. I.; Rivera-Torres, P.; Garces-Ayerbe, C. (2021). Educating for the Future: How Higher Education in Environmental Management Affects Pro-Environmental Behaviour. Journal of Cleaner Production, Vol. 321, 128972. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.128972
SDSN Australia/Pacific (2017). Getting Started with the- Sdgs In Universities: A Guide for Universities, Higher Education Institutions, and the Academic Sector. Australia, New Zealand and Pacific Edition. Sustainable Development Solutions Network – Australia/Pacific, Melbourne. (Edición en Español: Cómo Empezar con los ODS en las Universidades: Una Guía para las Universidades, los Centros de Educación Superior y el Sector Académico).
Tabares, S. (2020). Do Hybrid Organizations Contribute to Sustainable Development Goals? Evidence From B Corps in Colombia. Journal of Cleaner Production, Vol. 280, 124615. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124615
UNESCO (2016). Formando el Futuro que Queremos. Decenio de las Naciones Unidas de la Educación Para el Desarrollo Sostenible (2005-2014). Informe Final. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230302_spa
Whalen, D.J.; Drehmer, C. (2023). My Favorite Assignment - A Storm Surge of Teaching Innovations. Business and Professional Communication Quarterly, Vol. 86, No. 1, pp. 91-108. https://doi.org/10.1177/23294906231151901
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eva-María Mora-Valentín, Irene Huertas-Valdivia, Marta-Beatriz García-Moreno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.