Active learning methods and student performance: A design of a production management course
DOI:
https://doi.org/10.4995/wpom.v3i2.1102Keywords:
course design, production management, competences, teamworkAbstract
The design of a course requires the use of a reference model that integrates the different elements that form it, with the teacher function being that one of giving coherence to the course. The aim of this paper is to review the main design components of a course on production management that combine different active methodologies which is aimed at developing students’ competences. The course considers two work schedules: in-class and virtual teaching. The data to analyze the effectiveness of the course design were obtained through a survey of students from three academic years and from student achievement indicators. The results show a higher development of competences directly related to teamwork and, especially, when the teaching-learning process is carried out on a face-to-face schedule.
Downloads
References
Adam, E. E.; Ebert, R. J. (1991). Administración de la producción y las operaciones. Prentice-Hall, México.
Alfalla-Luque, R.; Medina-López, C.; Arenas-Márquez, F. J. (2011). Mejorando la formación en Dirección de Operaciones: la visión del estudiante y su respuesta ante diferentes metodologías docentes. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, Vol. 14, pp. 40–52.
ANECA (2005). Libro blanco. Títulos de grado en el ámbito de la Ingeniería industrial. Agencia nacional para la evaluación de la Calidad y la acreditación. Madrid.
APICS (2009). APICS Supply chain manager competency model. APICS the Association for Operations Management, U.S.A.
Arnal, J.; Bernabeu R.; Gomis, J. J.; Migallón V.; Penadés, J.; Ramon, S.; Requena, V.; Reverte, J. R. (2006). Análisis de metodologías docentes ects para la asignatura matemática discreta en los estudios de informática. En Frau, M. J. y Sauleda, N. (Eds.) La reconfiguración curricular en el escenario universitario. Redes de Investigación Docente en el Espacio Europeo de Educación Superior Vol. II. Universidad de Alicante, pp. 107-131.
Barnes, L. B.; Christensen, C. R.; Hansen, A. J. (1994). Teaching and the case method. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Bonson, M. (2009). Desarrollo de competencias en Educación Superior. En Blanco, A. (ed.), Desarrollo y evaluación de competencias. Ed. Narcea. Madrid. pp. 17-35.
Bonwell, C.; Eison, J. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom AEHE-ERIC Higher Education Report No. 1. Jossey-Bass. Washington, D.C.
Brown, G.; Atkins, M. (1988). Effective teaching in higher education, Routledge, Great Britain.
Buffa, E. S.; Sarin, R. K. (1992). Administración de la producción y de las operaciones, Limusa, México.
Chase, R. B.; Aquilano, N. J. (1994). Dirección y administración de la producción y las operaciones, Addison-Wesley, U.S.A.
Clark, D, N.; Gibb, J. L. (2006). Virtual team learning: An introductory study team exercise. Journal of Management Education, Vol. 30, No. 6, pp. 765-787.
Conca, F.; Molina, H. (1998). La Administración de las operaciones y la competitividad empresarial, Instituto de Cultura Juan Gil Albert, Alicante.
de Miguel, M. (2006). Métodos y modalidades de enseñanza en la educación superior. En de Miguel, M. (coord.) (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Alianza editorial. Madrid. Pp 17-52.
Domínguez Machuca, J. A. D.; García, A.; Machuca, M. A. D.; Ruiz, A.; Alvarez, M. J. (1995). Dirección de operaciones. Aspectos estratégicos en la producción y los servicios, McGraw-Hill. Madrid.
Fernández, A. (2006). Metodologías Activas para la formación de competencias. Revista Educatio Siglo XXI, Vol. 24, pp. 35-56.
Fernández, E.; Avella, L.; Fernández, M. (2006). Estrategia de Producción, McGraw-Hill, Madrid.
Fink, L. D. (2003). Creating significant learning experiences, Jossey-Bass, San Francisco, CA.
Fink, L. D. (2005). Integrated course design (Idea Paper No. 42). Retrieved from http://www.theideacenter.org/sites/default/files/Idea_Paper 42.pdf
Fish, L. (2008). Graduate student project: employes operations management analysis. Journal of Education for Business Vol. 84, No. 1, pp. 18-30.
García, C.; Flor, M. L.; Oltra, M. J.; Boronat, M. (2011). Influencia del canal de comunicación en los resultados de los equipos de trabajo. En Cuello de Oro, C. (Ed.) ACEDEDOT II Workshop in Operations Management and Technology.
Gil Flores, J. (2007). La evaluación de competencias laborales. Educación XX1, Vol. 10, pp. 83-106.
Gimeno, J. (comp) (2008). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo?. Ed. Morata, Madrid.
González, J.; Wagenaar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Informe final, fase uno, Universidad de Deusto, Bilbao.
Hair, J.F.; Anderson, R.E.; Tatham, R.L.; Black, W.C. (1999). Análisis Multivariante. Prentice Hall, Madrid.
Johnson, S. D.; Suriya, Ch.; Yoon, S. W.; Berrett, J. V.; La Fleur, J. (2002). Team development and group processes of virtual learning teams. Computers & Education, Vol. 39, No. 4, pp. 379-393.
Kitchen, D.; McDougall, D. (1999). Collaborative learning on the Internet. Journal of Educational Technology Systems, Vol. 27, No. 3, pp. 245–258.
Kolb, A. Kolb, D.A. (2005). Learning styles and learning spaces. Enhancing experiential learning in higher education. Academy of Management Learning and Education, Vol. 4, No. 2, pp. 193-212.
Lobato, C. (1998). El trabajo en grupo. Aprendizaje cooperativo en secundaria. Leoia: Servicio de Publicaciones Universidad del País Vasco.
Machuca, J. A.D.; Alfalla Luque, R. (2003). An empirical study of POM teaching in Spanish universities (I): Content of POM courses. International Journal of Operations and Production Management, Vol. 23, No. 1, pp. 15-43.
Martín, M. L.; Díaz, E.; Castillo, B.; del Barrio, L. (2011). Estudio comparativo de cambios metodológicos y percepción del alumno en la materia de Dirección de producción y operaciones para la adquisición de competencias en el proceso de adaptación al EEES. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria. Vol. 4, No. 2, pp. 126-144.
Medina-López C, Alfalla-Luque R, Marín-García JA. (2011). La investigación en docencia en dirección de operaciones: Tendencias y retos. Intangible Capital, Vol. 7, No. 2, pp. 507-548.
Millis, B. J. (2002). Enhancing Learning — and More! — Through Cooperative Learning. IDEA PAPER #38. Kanses State University.
Morgan, C. L. (1989). Achieving academia and practitioners objectives in the basic POM survey course. Production and Inventory Management Journal, No. 2º Q., pp. 48-51.
Paulus, T. M. (2005). Collaborative and Cooperative Approaches to Online Group Work: The impact of task type. Distance Education, Vol. 26, No. 1, pp. 111–125
Rodríguez Ibáñez. L. M. (2005). Herramienta para Medición de las Competencias Genéricas de los Futuros Ingenieros respecto de las Relaciones Interpersonales. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, Vol. 2, No. 6, pp.7-16.
Schroeder, R. G. (1992). Administración de operaciones, McGraw-Hill, México.
Schroeder, R.G.; Meyer, S.; Rungtusanantham, M. J. (2011). Administración de operaciones. Conceptos y casos contemporáneos, McGraw-Hill, México.
Slack, N.; Chambers, S.; Harland, C.; Harrison, A.; Johnston, R. (1998). Operations Management, Pitman Publishing, Great Britain.
Sower, V. E. (1997). A tabletop flexible manufacturing cell for use in the production/operations management classroom. Journal of Management Education, Vol. 21, No. 2, pp. 200-208.
Stewart, A.; Houghton S. M.; Rogers, P. (2012). Instructional Design, Active Learning, and Student Performance: Using a Trading Room to Teach Strategy. Journal of Management Education. August 30, doi: 10.1177/1052562912456295
Villa, A.; Poblete, M. (dir.) (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Ediciones Mensajero. Bilbao
Volkema, R. J. (2010). Designing Effective Projects: Decision Options for Maximizing Learning and Project Success, Journal of Management Education, Vol. 34, No. 4, pp. 527–550.
Whetten, D. A. (2007). Principles of effective course design: What I wish I had known about learning-centered teaching 30 years ago. Journal of management education, Vol. 31, No. 3, pp. 339-357.