From the Collages and Glass Models of Oteiza to the Concrete of Sáenz de Oíza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4995/vlc.2016.4255

Keywords:

Oteiza, Sáenz de Oíza, Le Corbusier, Malévich, architecture

Abstract

The Jorge Oteiza Foundation Museum in Alzuza (Navarra, Spain) was designed by the architect Francisco Javier Sáenz de Oíza, with the sculptor Jorge Oteiza intervening in the architectural decisions at particular moments. The building marked the conclusion of a series of collaborations between them, beginning in the early 1950s, marked by an intense convergence between art and architecture. The building contains and interacts with the artistic works in a powerful way, but at the same time with great care and awareness, demonstrating the extent to which Sáenz de Oíza understood the sculptural work of Oteiza. This article explores the connection between the museum (2003) and the artistic experiments of the sculptor in pieces called “Light Wall” (1956), made using glass models and collages whose main references are the Suprematist paintings of Malevich. Sáenz de Oíza made use of Oteiza’s artistic concept, which took shape in the fabric of the architecture. Le Corbusier’s chapel in Ronchamp serves as a bridge between their ideas, a reference found in Oteiza’s sculptural experiments and in his text Experimental Proposal (1957) and in the architecture proposed by Sáenz de Oíza for the museum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emma López-Bahut, Universidade da Coruña

Doctora Arquitecta por la Universidade da Coruña (2013). Suficiencia Investigadora por la ETSA de Navarra (2007). Master en Diseño Arquitectónico por la Universidad de Navarra (2004). Arquitecta por la ETSA de Madrid (2002). Ha colaborado profesionalmente con diferentes estudios en Madrid y en Pamplona. Desde 2009, profesora de proyectos en la ETSA da Coruña. Obtuvo las becas de investigación de la Fundación-Museo Jorge Oteiza entre 2005 y 2007 y del Ministerio de Exteriores MAE-AECID en 2008. Línea de Investigación centrada en las colaboraciones entre la arquitectura y el arte. Pertenece a la Unidad de Investigación pARQc “Proyecto, Arquitectura y Ciudad”. Ha realizado ponencias y comunicaciones en diferentes congresos y seminarios, publicando De la escultura a la ciudad. Monumento a Batlle en Montevideo. Oteiza y Puig, 1958-60 (Pamplona, 2007) y colaborado con Francisco Calvo Serraller en la edición crítica del libro de OteizaEjercicios Espirituales en un túnel(Pamplona, 2010).

References

ÁLVAREZ, S. Jorge Oteiza: pasión y razón. San Sebastián: Nerea, 2003. ISBN 84-89569-84-3.

ALONSO DEL VAL, M. Miradas que peregrinan: a Santiago desde Aránzazu. In: RA. Revista de Arquitectura, 2007, nº 7. ISSN: 1138-5596. Available at: http://hdl.handle.net/10171/18028

ARESTI, G. Harri eta Berri. Guipúzcoa: Susa, 2000. ISBN: 9788495511409.

BOCCHI, R. La construcción del vacío. Desde la escultura espacialista de Oteiza a la arquitectura del museo de Sáenz de Oíza [conference at the Jorge Oteiza Museum Foundation], Alzuza, 17 November 2011.

CAMPO BAEZA, A. Pensar con las manos. Buenos Aires: Nobuko, 2010. ISBN: 9789875842229

CURTIS, W. La arquitectura moderna desde 1900. Madrid: Hermann Blume, 1986. ISBN: 8472143430

FRAMPTON, K. Le Corbusier. Madrid: Akal, 2001. ISBN: 9788446013068

Jorge Oteiza Museum Foundation. In: Proyectar Navarra, July 2003, nº 80. ISSN: 0214-5758

La Alhóndiga [video]. Directed by Jon Inchaústegui. Bilbao, 1988. Jorge Oteiza Archive, Jorge Oteiza Museum Foundation, ID: 10016. Available at: http://www.museooteiza.org/catalogos/documentacion/detalles.php?id=10016&bd=fondod

LAPAYESE C. & GAZAPO, D. Oteiza y la arquitectura: Múltiple reflejo. Pamplona: Editorial Pamiela, Pamplona, 1996. ISBN: 9788476812389.

LE CORBUSIER. El espacio indecible [L’espace indicibli, 1946]. En: DC. Revista de crítica arquitectónica, 1998, nº 1. ISSN: 1139-5559. Available at: http://hdl.handle.net/2099/1912

LÓPEZ-BAHUT, E. El muro como trabajo espacial: los relieves de Jorge Oteiza en la arquitectura (1951-1958). In: VLC arquitectura. Research Journal, 2014, nº 1. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/vlc.2014.1896

LÓPEZ-BAHUT, E. El relieve de Jorge Oteiza en la planta baja de su vivienda en Irún: escultura, arquitectura y espacio público. In: Boletín académico. Revista de investigación y arquitectura contemporánea 2014, nº 4. ISSN 2173-6723. Available at: http://revistas.udc.es/index.php/BAC/article/view/1007/241

MACRAE-GIBSON, G. La vida secreta de los edificios. Madrid: Nerea, 1991. ISBN: 8486763371

MALÉVICH, K. Del cubismo y el futurismo al suprematismo. El nuevo realismo Pictórico. In: NAKOV, A. (ed.). Escritos. Madrid: Síntesis, 2007. ISBN 9788497565448

MORENO MANSILLA, L. Ronchamp, Excavada. In: CIRCO, nº5, Madrid: M. Mansilla, Rojo, Tuñón (eds.), 1993. Available at: http://www.mansilla-tunon.com/circo/epoca1/pdf/1993_005.pdf

OTEIZA, J. Propósito experimental 1956-1957. Madrid: published by the author, 1957

OTEIZA, J. Ejercicios espirituales en un túnel. En busca y encuentro de nuestra identidad perdida. San Sebastián: Hordago, 1984. ISBN: 8485795245

OTEIZA, J., BADIOLA, T. (ed.). Oteiza Propósito experimental. Madrid: Fundación Caja de Pensiones, 1988. ISBN 84-7664-133-8.

OTEIZA, J.; ROWELL, M. & BADIOLA, T. (eds.). Oteiza. Mito y Modernidad. Bilbao: Fundación Museo Guggenheim Bilbao, 2004. ISBN: 84-95216-32-9

OTEIZA, J. Personal archive. Jorge Oteiza Museum Foundation, Alzuza, Navarra.

PAULY, D. Le Corbusier: La capilla de Ronchamp. Madrid: Abada Editores, 2005. ISBN: 9788496258426

QUETGLAS, J., ZUAZNABAR, G., MARZÁ, F. Oíza, Oteiza: línea de defensa en Altzuza. Barcelona: Colegio de Arquitectos de Cataluña, 2004. ISBN: 9788496185340

ROSALES, A. Oteiza y la arquitectura: entrevista a F. J. Sáenz de Oiza. In: ROSALES, A. (ed.) Jorge Oteiza: creador integral. Alzuza, Navarra: Universidad Pública de Navarra; Jorge Oteiza Museum Foundation, 1999. ISBN: 849075296.

SÁENZ GUERRA, F. J. Un mito moderno: una capilla en el Camino de Santiago. Sáenz de Oíza, Oteiza y Romaní, 1954. Alzuza, Navarra: Jorge Oteiza Museum Foundation, 2007. ISBN: 9788493554262

SARASOLA RUBIO, F. Un collage de Jorge Oteiza, croquis de su instituto internacional de investigaciones estéticas comparadas. San Juan de Luz, 1963. In: EGA. Revista de expresión gráfica arquitectónica, 2013, nº 21. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/ega.2013.1537

SARASOLA RUBIO, F. Oteiza, escultor y arquitecto. Análisis de unos croquis inéditos para la universidad infantil piloto e ikastola experimental en Elorrio. 1964. In: EGA. Revista de expresión gráfica arquitectónica, 2015, nº 26. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/ega.2015.1276

SAN MARTÍN, F. J. Oteiza entre los artistas. In: SAN MARTÍN, F. J. y MORAZA, J. L. Oteiza. Laboratorio de Papeles. Alzuza, Navarra: Jorge Oteiza Museum Foundation, 2006. ISBN: 9788492276899

ZAMUDIO ROA, P. R. El Laboratorio de Estética Comparada Recuperado Jorge Oteiza y Francisco Javier Sáenz de Oiza, en pos de la luz y la disolución de la materia. In: Imaginario Visual, 2012, nº 3. ISSN 2007-3860. Available at: http://eprints.uanl.mx/3426/1/Art%C3%ADculo_08.pdf

Published

2016-04-28

Issue

Section

Research articles
Received 2015-11-02
Accepted 2016-03-06
Published 2016-04-28