Enclosed by images. Insights, relationships, and information

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4995/vlc.2023.19417

Keywords:

architectural active gazes, real and virtual, multimedia systems, inclusive insight, informational space

Abstract

Although we have always lived among images and information, cinema first and the development of new information and communication technologies second are producing changes in the perception of space and time that affect both architecture and the arts in general. Throughout the 20th century, modifications of our perceptual apparatus have been reflected in artistic practices in general, and architectural practices in particular, where multimedia supports and moving images are the substance and material of architecture. These supports are the substance with which some of the most recent architectural forms and volumes have been constructed or projected, and they are also the creators of new urban landscapes. By analyzing some formal codifications in the visual strategy of a limited number of film proposals, it is possible to identify key relationships between art, video art, and prominent examples of advanced architecture since the mid-20th century, whose corollary extends to more recent decades. This research allows us to outline an initial genealogy of artistic practices and experiences that span the last century, where the idea of experiencing architecture among images has become a central theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eusebio Alonso-García, University of Valladolid

Doctor Arquitecto, Profesor Titular, Docencia en Proyectos Arquitectónicos desde 1992. Becario MEC 1988-1992. Premio Academia de Roma 1990-91. Premio Extraordinario de Doctorado Universidad de Valladolid 2002-03. Finalista IV Premio Arquithesis 2003. Profesor del Master de Investigation en Arquitectura. Miembro del Grupo de Investigación Reconocido “Arquitectura y Cine” GIRAC. Visiting Scholar, CAVA, LSA, Liverpool (Oct-Dic 2017). Proyectos de Investigación: Paisajes audiovisuales en la arquitectura de la ciudad media, 2018-20, JCYL; Ecosistema cinematográfico de la ciudad y transferencia con nuevas tecnologías, 2020-2022, JCYL. Publicaciones: The presence of the Media and the moving image on the Architecture (vídeo), Amps, Canterbury, 2020; Giuseppe Samonà. Concurso para la Cámara de Diputados, Roma, 1967 (ZARCH 14, 2020); James Stirling y el proyecto de la Tate Gallery en Albert Dock, Liverpool (PPA 19, 2018); Las viviendas son normales. Las viviendas de Calle prior de A. de la Sota (Pioneros de la arquitectura moderna española, 2018); Ventanas en el cine, el arte y la arquitectura. Miradas, relaciones e informaciones (Avanca, Portugal 2017); Strategies of intervention in a neighbourhood of periphery, Amps, Liverpool, 2015. Integrante del Proyecto I+D+i Ecosistema Cinematográfico de la Ciudad y Transferencia con Nuevas Tecnologías (VA234P20) cofinanciado por la Junta de Castilla y León y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER), marco en el que se integra la presente comunicación.

Iván Rincón-Borrego, University of Valladolid

Arquitecto (2003). Doctor en Arquitectura por la Universidad de Valladolid - UVa (2010). Profesor Contratado Doctor de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la UVa donde imparte docencia de Historia de la Arquitectura del siglo XX y Diseño y Comunicación Visual desde el año 2005. Miembro del Grupo Reconocido de Investigación de Arquitectura y Cine de la Universidad de Valladolid (2005). Publicaciones: Interiores domésticos y urbanos. Fotograma 007 (2016); Espacios urbanos. Fotograma 008. (2016); Objetivo: la casa. Fotograma 009 (2016); Arquitectura de Cine (2017), do.co,mo.mo_Valladolid. Registro DOCOMOMO Ibérico, 1925-1975. Industria, vivienda y equipamientos (2018). Ha impartido docencia de diversas universidades nacionales e internacionales. Integrante del Proyecto I+D+i Ecosistema Cinematográfico de la Ciudad y Transferencia con Nuevas Tecnologías (VA234P20) cofinanciado por la Junta de Castilla y León y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER), marco en el que se integra la presente comunicación.

Sara Pérez-Barreiro, University of Valladolid

Doctora Arquitecta. Profesora del departamento de Teoría de la Arquitectura y Proyectos Arquitectónicos de la Universidad de Valladolid. Miembro del Grupo de Investigación Reconocida: “Arquitectura y Cine”. Codirectora de los cursos “Fotograma. Curso de Arquitectura y Cine” desde el año 2007. Participación en conferencias y cursos sobre Arquitectura del Movimiento Moderno y Arquitectura y Cine, en diversos países. Comisaria de varias exposiciones. Autora de artículos sobre arquitectura, cine y sus relaciones y sobre Arquitectura del Movimiento Moderno. Autora de los libros: “Star Wars. Arquitectura, Ficción o realidad”, “Futuros Tenebrosos en el Cine de Ciencia Ficción” y “Utopías. Arquitectura de Ciencia Ficción”. Integrante del Proyecto I+D+i Ecosistema Cinematográfico de la Ciudad y Transferencia con Nuevas Tecnologías (VA234P20) cofinanciado por la Junta de Castilla y León y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER), marco en el que se integra la presente comunicación.

References

"4dspace: Interactive Architecture." AD Architectural Design 75, no. 1 (January-February 2005): 1-127. https://onlinelibrary.wiley.com/toc/15542769/2005/75/1

Albrecht, Donald, ed. The Work of Charles and Ray Eames: A Legacy of Invention. New York: Harry N. Abrams, 1997.

Bayer, Herbert. "Fundamentals of Exhibition Design." PM: an intimate journal for advertising production managers, art directors and their associates 6, no. 2 (Dec. 1939- Jan. 1940): 17-25. https://digitalcollections.nypl.org/items/90f27111-9714-4fc1-e040-e00a18064ba4

Bayer, Herbert. Herbert Bayer: Painter, Designer, Architect. New York: Reinhold, 1967.

Bayer, Herbert, and Walter Gropius. Section Allemande: exposition de la Société des artistes décorateurs, Grand Palais, 14 mai-13 juillet. Berlin: Verlag Hermann Reckendorf, 1930.

Benjamin, Walter. Discursos interrumpidos 1. Madrid: Taurus, 1989.

Bullivant, Lucy. "4dspace: Interactive Architecture: Introduction." AD Architectural Design, 75, no. 1 (January-February 2005): 5-7. https://doi.org/10.1002/ad.5

Colomina, Beatriz. "Enclosed by Images: The Eameses' Multimedia Architecture." Grey Room, no. 2 (Winter 2001): 5-29. http://www.jstor.org/stable/1262540 https://doi.org/10.1162/152638101750172975

Davidson, Susan, and David White. Robert Rauschenberg: Photographs 1949-1962. Houston: Menil Collection, 2011.

Deleuze, Gilles. La imagen-movimiento: Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós, 1994.

Deleuze, Gilles. La imagen-movimiento: Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidós, 1987.

Deltell Pastor, Juan, and Mejía Vallejo, Clara E. "The Representation of the Limit in Wim Wenders' The Wings of Desire." VLC arquitectura 9, no. 1 (April 2022): 101-126. ISSN: 2341-3050. https://doi.org/10.4995/vlc.2022.13218

Ito, Toyo. Escritos. Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos, 2000.

Ito, Toyo. "Tarzanes en el bosque de los medios," 2G: revista internacional de arquitectura, no.2 (1997): 121.

"Herzog & de Meuron, 1998-2002." El Croquis, no.109-110 (2003).

Koeck, Richard. Cine-Scapes: Cinematic Spaces in Architecture and Cities. New York: Routledge, 2013. https://doi.org/10.4324/9780203721186

Morgan, David. "Spirit and Medium. The Video Art of Bill Viola." In The Art of Bill Viola, edited by Chris Townsend, 99-113. London: Thames and Hudson, 2004.

Negroponte, Nicholas. Being digital. New York: Vintage Books, 1995.

Neumann, Dietrich. Architecture of the Night. Munich: Prestel, 2002.

Neumann, Dietrich. Film Architecture: Set Designs from Metropolis to Blade Runner. Munich: Prestel, 1996.

Nieto Sánchez, María. "Beyond the Screen. Dynamic, Multiple and Transformable Spaces." In Avanca Cinema. International Conference 2016, 1099-1107. Avanca, Portugal: Cineclube de Avanca, 2017.

Pallasmaa, Juhani. "Geometry of Terror' Alfred Hitchcock's Rear Window." In Chora vol. 4: Intervals in the Philosophy of Architecture, edited by Alberto Pérez Gómez and Stephen Parcell, 211-44. Montreal: McGill-Queen's University Press, 2004. https://doi.org/10.1515/9780773570801-010

"Peter Eisenman, 1990-1997." El Croquis, no. 83 (1997).

Pérez Barreiro, Sara and Villalobos Alonso, Daniel. "Pastilla roja, pastilla azul. Matrix, un lugar donde todo es posible." In Avanca Cinema. International Conference. Avanca: Cineclube de Avanca, 2016

Questerbert, Marie Christine. "Michael Snow et la région centrale." Cahiers de cinéma, no. 296 (1979): 36-37.

Roulet, Sophie, and Sophie-Roché Soulié. Toyo Ito: l'architecture de l'éphémère. Paris: Éditions du Moniteur, 1991.

Rincon Borrego, Ivan et al. "La imagen como materia y material. Arquitecturas avanzadas y experimentación audiovisual desde la mirada inclusiva de Herbert Bayer." Arte, Individuo y Sociedad 34, no. 1 ( January 2022). https://doi.org/10.5209/aris.74210

Rincon Borrego, Ivan et al. "Arquitecturas pantalla en la era de la información. Notas sobre paramentos mediáticos y nuevos paradigmas." Estoa 11, no. 21 (January 2022). https://doi.org/10.18537/est.v011.n021.a11

Saggio, Antonino. "Interactivity at the Centre of Avant-Garde Architectural Research." AD Architectural Design 75, no. 1 (2005): 23-29. https://doi.org/10.1002/ad.9

Sejima, Kazuyo. "Campos de juegos líquido: fragmentos de una conversación." El Croquis, no. 121-122 (2004): 8-25.

Siza, Alvaro. "Entrevista Alvaro Siza: realizada por Sara de la Mata y Fernando Porras." Arquitectura, no. 271-272 (1988): 172-197. https://www.coam.org/media/Default%20Files/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100/1987-1990/docs/revista-articulos/revista-arquitectura-1988-n271-272-pag172-197.pdf

Townsend, Anthony. "Digitally mediated urban space: New lessons for design." PRAXIS: Journal of Writing + Building, no. 6 (2004): 100-105.

Zumthor, Peter. Atmósferas. Barcelona: Gustavo Gili, 2006.

Downloads

Published

2023-10-31

Issue

Section

Research articles
Received 2023-03-22
Accepted 2023-09-05
Published 2023-10-31