The Wall as a Spatial Work: the Reliefs of Jorge Oteiza in Architecture (1951-58)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4995/vlc.2014.1896

Keywords:

architecture, sculpture, Jorge Oteiza, space, light.

Abstract

This paper analyses the mural projects of Basque sculptor Jorge Oteiza on façades and internal walls between the years 1951-58. At first, he dealt with walls as ground planes on which to execute his sculptures, finally viewing them as an empty plane with spatial possibilities, defined by the minimum forms and the action of natural light. Based on original, previously unpublished material, we explore the evolution of this work with the aim of establishing to what extent this process was marked by the architecture on which his work was executed, by the architects with whom he collaborated, or the stage of his sculptural experimentation with which they are associated. We show that apart from the presence of an architect, there is a correlation between the way in which the reliefs were applied to the wall and the work carried out on the space where the project was created: the larger the spatial work on the wall, the greater the relationship with the space within which it was inserted, at every scale, from the interior of the architecture to the urban space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emma López-Bahut, Universidade da Coruña

Doctora Arquitecta por la Universidade da Coruña (2013). Suficiencia Investigadora por la ETSA de Navarra (2007). Master en Diseño Arquitectónico por la Universidad de Navarra (2004). Arquitecta por la ETSA de Madrid (2002). Ha colaborado profesionalmente con diferentes estudios en Madrid y en Pamplona. Desde 2009, profesora ayudante de proyectos en la ETSA da Coruña. Obtuvo las becas de investigación de la Fundación-Museo Jorge Oteiza entre 2005 y 2007 y del Ministerio de Exteriores MAE-AECID en 2008. Línea de Investigación centrada en las colaboraciones entre la arquitectura y el arte. Pertenece a la Unidad de Investigación pARQc “Proyecto, Arquitectura y Ciudad”. Ha realizado ponencias y comunicaciones en diferentes congresos y seminarios, publicando De la escultura a la ciudad. Monumento a Batlle en Montevideo. Oteiza y Puig, 1958-60 (Pamplona, 2007) y colaborado con Francisco Calvo Serraller en la edición crítica del libro de Oteiza Ejercicios Espirituales en un túnel (Pamplona, 2011).

References

ÁLVAREZ, S. Jorge Oteiza: pasión y razón. San Sebastián: Nerea, 2003. ISBN 84-89569-84-3

ARNÁIZ, A. et al. La colina vacía: Jorge Oteiza, Roberto Puig. Monumento a José Batlle y Ordóñez, 1956-1964. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2008. ISBN 978-84-8419-188-9.

BADIOLA, T. Oteiza Propósito experimental. In: OTEIZA, J.; BADIOLA, T. (ed.). Oteiza Propósito experimental. Madrid: Fundación Caja de Pensiones, 1988, 29-63. ISBN 84-7664-133-8.

BADOS, A. Oteiza Laboratorio Experimental. Alzuza (Navarra): Fundación Museo Jorge Oteiza, 2008. ISBN 978-84-935542-8-6.

GONZÁLEZ DE DURANA, J. Arquitectura y escultura en la Basílica de Aránzazu: anteproyecto, proyecto y construcción, 1950-1955. Los cambios. Vitoria: Artium, 2006. ISBN 84-934856-0-8.

LÓPEZ-BAHUT, E. El relieve de Jorge Oteiza en la planta baja de su vivienda en Irún: escultura, arquitectura y espacio público. In: Boletín Académico. Revista de investigación y arquitectura contemporánea. A Coruña: Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidade da Coruña, 2014, (4), 33-42.

OTEIZA, J. Carta a los artistas de América. Sobre el arte nuevo en la post-guerra. In: Revista de la Universidad del Cauca. Popayán (Colombia): Universidad del Cauca, 1944, (5), 71-109.

OTEIZA, J. Propósito experimental 1956-1957. Madrid: [nameless], 1957.

OTEIZA, J. Balance 1957-58: Segunda Operación H [writing, 2 sheets], September 1958. In: Alzuza (Navarra): Jorge Oteiza Archive, Fundación Museo Jorge Oteiza, ID: 3174. Available from: http://www.museooteiza.org/catalogos/documentacion/detalles.php?id=3174&bd=fondod.

OTEIZA, J. Etapa conclusiva [writing, 1 sheet], September, 10th 1958. In: Alzuza (Navarra): Jorge Oteiza Archive, Fundación Museo Jorge Oteiza, ID: 3173. Available from: http://www.museooteiza.org/catalogos/documentacion/detalles.php?id=3173&bd=fondod.

OTEIZA, J. De la pared pesada a la dinámica liviana actual [writing, 3 sheets]. Undated. In: Alzuza (Navarra): Jorge Oteiza Archive, Fundación Museo Jorge Oteiza, ID: 16566. Available from: http://www.museooteiza.org/catalogos/documentacion/detalles.php?id=16566&bd=fondod

OTEIZA, J. Nuevo sentido composicional [writing, 1 sheet]. Undated. In: Alzuza (Navarra): Jorge Oteiza Archive, Fundación Museo Jorge Oteiza, ID: 6656. Available from: http://www.museooteiza.org/catalogos/documentacion/detalles.php?id=6656&bd=fondod

OTEIZA, J. Paredes livianas [writing and drawnings, 1 sheet]. Undated. In: Alzuza (Navarra): Jorge Oteiza Archive, Fundación Museo Jorge Oteiza, ID: 6683. Available from: http://www.museooteiza.org/catalogos/documentacion/detalles.php?id=6683&bd=fondod

OTEIZA, J.; BADIOLA, T. (ed.). Oteiza Propósito experimental. Madrid: Fundación Caja de Pensiones, 1988. ISBN 84-7664-133-8.

OTEIZA, J.; FULLAONDO, J. D. (ed.). Oteiza, 1933-68. Madrid: Nueva Forma, 1968.

Published

2014-03-28

Issue

Section

Research articles
Received 2013-11-15
Accepted 2014-01-28
Published 2014-03-28