The Representation of the Limit in Wim Wenders’ The Wings of Desire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4995/vlc.2022.13218

Keywords:

Wim Wenders, city, boundary, Berlin, Berlin Wall

Abstract

Berlin has gone down in history for the construction of an internal physical boundary that, far from protecting the population from external agents, protected the city’s inhabitants from themselves. This article analyses how Wim Wenders tells the story of the divided city in his film The Wings of Desire (1987), studying how he looks at the boundary that constructs the forced coexistence of two cities, how he conveys the reality of a city divided by a physical and ideological border, which locations in the city he selects, which actors he chooses as vehicles to narrate the story, and what relationships they maintain with the urban space. He uses the gaze of the angels as a vehicle, for whom a physical boundary does not exist. They have an unprejudiced and intense gaze, capable of getting close to people’s souls, which allows them to see “how each of us lives.” Wenders constructs a narrative of the city that is articulated around two central themes: memory as a collective experience and perception as a vital and individual act. The reflections contained in this article aim to explore the mechanisms that allow us to discover and experience cities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Deltell Pastor, Universitat Politècnica de València

Juan Deltell Pastor (Barcelona, 1962). Arquitecto (1989) y Profesor titular (2013) en diversas asignaturas del Departamento de Proyectos Arquitectónicos de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Valencia perteneciente a la Universitat Politècnica de València. Obra profesional publicada en diversas revistas especializadas. Autor entre otras publicaciones de investigación de “Kaija y Heikki Siren: propuestas residenciales para Tapiola”, publicado en DPA nº 22 (2006); “3+1 personajes en busca de terraza”, artículo en torno al rodaje de la película Le Mépris de Jean-Luc Godard, publicado en el libro CASA X CASA (2009); “The false city. Urban space acting”, publicado en las actas de Intersections. A conference on Architecture, City and cinéma, Oporto (2013); “El falso retorno. Arqueografías de Ascenseur pour l’échafaud”, publicado en L’ATALANTE. Revista de Estudios cinematográficos nº 17 (Enero-Junio 2014); “La Lisboa de François Truffaut. Arqueografías de La peau douce (1964)” y “Stanley Kubrick Arquitecto. La casa de Frank Alexander” publicados en actas de AVANCA/CINEMA. CONFERÊNCIA INTERNACIONAL CINEMA, ARTE, TECNOLOGIA, COMUNICAÇÃO, edición 2016 y 2017 respectivamente.

Autor de La mirada única. Un arquitecto piensa el cine, publicado por Abada Editores en enero de 2019.

Plataforma de investigación: www.filmarq.com

Clara Elena Mejía Vallejo, Universitat Politècnica de València

Clara Elena Mejía Vallejo (Bogotá, 1969). Obtiene el título de Arquitecta en 1999 y el título de Doctor en 2015 en la Universitat Politècnica de València (UPV). En la actualidad es profesora Titular y, desde el año 2012, Subdirectora del Departamento de Proyectos Arquitectónicos de la UPV. Sus principales líneas de investigación se centran en la obra del arquitecto Rogelio Salmona y en la arquitectura colombiana de mediados del siglo XX, en la producción de Le Corbusier entre los años 1948 y 1954 y en la mirada como herramienta para el arquitecto. Como publicaciones recientes cabe destacar -Libros: editora junto con Jorge Torres del libro “Le Corbusier. La recherche patiente 50 años después” (2017). Contribuye también como autora del capítulo, “Le Village du Gouverneur. Un proyecto de síntesis”, en el que analiza este proyecto no construido por Le Corbusier que es el último en el que colaboró Rogelio Salmona durante su estancia en París.- Artículos de revistas: “Rogelio Salmona y la construcción del límite. Diálogos entre topografía y paisaje” publicado en el número 21 de la revista PPA (2019) y “Lecciones desde la historia: Rogelio Salmona y Pierre Francastel” publicada en el número 22 de la revista dearq (2018).

 

References

Alekan, Henri. Des lumières et des ombres. Paris: Librairie du Collectionneur, 1991.

Barron, Patrick and Manuela Mariani, ed. Terrain Vague: Interstices at the Edge of the Pale. London: Routledge, 2013. https://doi.org/10.4324/9780203552172

Bassan R. "Les ailes du désir." La Revue du cinéma, no. 429 (July-August 1987).

Bergala A. "Written in the West." Cahiers du cinema, no. 400 (October 1987).

Camus, Albert. Discours de Suéde. Paris, Gallimard, 1958.

Ciment M. and Niogret H. "Entretien avec Wim Wenders." Positif, no. 319 (September 1987).

Clément, Gilles. Manifeste du Tiers paysage. Montreuil: Sujet-Objet, 2004

Colmenares Peralta, S. "De la tabula rasa al terrain vague. El vacío como comienzo." Rita, no. 11 (May 2019). https://doi.org/10.24192/2386-7027(2019)(v11)(05)

Cupers, Kenny, Miessen, Markus and Wendy James. Spaces of Uncertainty. Wuppertal: Müller und Busmann, 2002.

Guerand J. P. "Wim dans les villes." Première (September 1987).

Lacan, J., "Le désir et son interpretation." Transcription by J.B. Pontalis, approved by Dr. Lacan. Bulletin de psychologie 516, no. 6 (2011): 541-557. https://doi.org/10.3917/bupsy.516.0541

Levesque, L. "Le terrain vague comme matériau." Paysages -newsletter of the Association des architectes paysagistes du Québec, Montréal (June 2001).

Mariani, Manuela & Barron, Patrick. "Cinematic Space in Rome's Disabitato: Between Metropolis and Terrain Vague in the Films of Fellini, Antonioni, and Pasolini." Modernism/modernity, no. 18 (April 2011). https://doi.org/10.1353/mod.2011.0048

Molitor S. "Bruno Ganz: L'homme dans l'ombre." Première, no. 122 (May 1987).

Philippon A. "Retour amont. Les ailes du désir de Wim Wenders." Cahiers du Cinéma, no. 400 (October 1987).

Smithson, Robert. "The Monuments of Passaic." Artforum 7, no. 4 (December 1967).

Solá-Morales Rubió, Ignasi. Territorios. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002.

Solà-Morales Rubió, Ignasi. The articles of Any. Barcelona: Caja de Arquitectos Foundation, 2009.

Tassone A. "Interview with Wim Wenders." Directed by..., no. 60 (January 1979).

VVAA. Monographic issue 16 dedicated to Wim Wenders. Nosferatu. Revista de cine (October 1994).

Wenders, Wim. Emotion Pictures. Reflections on the Cinema. London: Faber & Faber, 1989.

Wenders, Wim. The Logic of Images. London: Faber & Faber, 1991

Wenders, Wim. The Act of Seeing: Essays and Conversations. London: Faber and Faber, 1996

Wenders, Wim. El acto de ver. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 2005.

Wenders, Wim. Les Pixels de Paul Cézanne et autres regardes sur des artistes. Paris: L'ARCHE Éditeur, 2017. https://doi.org/10.5040/9780571351626

Wenders, Wim and Peter Handke. Les Ailes du désir. Paris: Jade-Flammarion, 1987.

Wenders, Wim and H. Kolhoff. "La ciutat. Conversa entre Wim Wenders i Haner." Quaderns d' arquitectura i urbanisme, no. 177 (1988).

Downloads

Published

2022-04-29

Issue

Section

Research articles
Received 2020-03-03
Accepted 2022-01-13
Published 2022-04-29