Bunshaft’s showcase: exploration of the display-building. World Fair, 1939

Authors

  • Andrea Parga Universitat Politècnica de Catalunya

DOI:

https://doi.org/10.4995/vlc.2020.11357

Keywords:

glass curtains, visual communication, display-building, NY World Fair, Gordon Bunshaft

Abstract

The Venezuelan Pavilion was one of Gordon Bunshaft's first projects for Skidmore & Owings. It was a large showcase, an airy place, a rectangle with glass walls. The exhibition was ordered between the glass perimeter and the plane on which the map of Venezuelan geography was placed. The exhibition accompanied the passage to the restaurant terrace and the tropical garden. With the success of the setup, the author architect and his team recognized the need to keep the influence of this approach in the shops and lobbies of their future buildings. For this reason, it was sought to deepen on how glazed planes improve both the internal space and the surrounding environment. Attempts have been made to reveal what Bunshaft pursues by exploring the attributes of glass sheets in his projects and reflecting on the “visual display” involved in the role of glass curtains “in and from” the pavilion. The study showed that to take heed of what is known “will be visible,” has brought a renewed perspective on the opportunities offered by the use of glass in architecture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrea Parga, Universitat Politècnica de Catalunya

Doctora Arquitecta en Proyectos Arquitectónicos por la Universitat Politècnica de Catalunya con la tesis ‘Edificios que hacen ciudad. La arquitectura de Gordon Bunshaft para la gran manzana. 1947-1967’, con mención internacional. Es miembro del Grupo de investigación Form+ de la Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona de l’Universitat Politècnica de Catalunya. Ha sido investigadora postdoctoral MINECO, en el Departamento de Proyectos Arquitectónicos de la Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (2018-2019) e investigadora en formación FPI-MEC en el Grupo FORM+, Departamento de Proyectos Arquitectónicos de la Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (2015-2018). Ha realizado estancias de investigación en centros del Caribe. Ha recibido ayuda del Ministerio de economía y competitividad para tres meses de estancia de investigación en el GSAPP, Columbia University, bajo la tutela de Kenneth Frampton en 2016. Ha realizado estudios en el International Center of Photography, ICP, NYC, 2016. Obtuvo el Máster en “Teoría y Práctica del Proyecto de Arquitectura” en 2011 y máster en “Historia, Arte, Arquitectura y Ciudad” en 2001. Ha sido colaboradora docente del Departamento de Composición Arquitectónica con Ignasi de Solà-Morales (2000-2001). Ha sido profesora de Diseño Arquitectónico en la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad Central de Venezuela (1999-2000). Recibió la beca ‘egresado-exterior’ del Consejo de Desarrollo Científico y Humanístico de la Universidad Central de Venezuela para realizar estudios de máster en la Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona. Combina su labor investigadora y docente con el ejercicio profesional, conjuntamente con otros equipos. Ha sido invitada a participar en el concurso privado de ideas para el proyecto arquitectónico de la sede de “La Cinemateca Nacional de Venezuela”; propuesta exhibida en la Galería de Arte Nacional de Caracas, 2000. Ha sido merecedora del PREMIO AXIS a la Excelencia en Diseño en dos ocasiones: en reconocimiento como profesora de proyectos arquitectónicos, 2000; y como Premio Único. Categoría II - Diseño Arquitectónico IV-VI, con el proyecto para la Sede de los Institutos FAU-UCV, 1996.

References

At the New York World’s Fair. Edited by Antonio Ruiz. Public Relation Ruth R. Maier. Photos Norman Taylor. Engraved by Powers. Printed by L.& S. Ptg. Co., Inc., 1939.

“ACRL Visual Literacy Standards for Higher Education.” Association of Colleges & Research Libraries. Accessed august 21, 2018, http://www.ala.org/acrl/standards/visualliteracy.

Adams, Nicholas. “Gordon Bunshaft 1/5. Il padiglione del Venezuela all’Esposizione Universale di New York del 1939.” Casabella, no. 870 (February 2017): 82-89, 97.

Adams, Nicholas. “Sede mondiale della Pepsi-Cola Corporation, New York, NY, 1956-60.” In Skidmore, Owings & Merrill: SOM dal 1936, 27, 126-133. Milano: Electa, 2006.

“Cincinnati’s Terrace Plaza Hotel.” Architectural Forum (December 1948): 81-96.

“Deft modeling, creates a compact sales machine with a billboard front.” Architectural Forum (June 1948): 88.

Korn, Arthur. Glass in Modern Architecture. London: Barrie & Rockliff, 1967. Original edition published in Germany under the title Glas im Bau und als Gebrauchsgegenstand, 1926.

Krichels, Jennifer. “510 Fifth Avenue Renovation, NewYork City. Skidmore, Owings & Merrill.” Architectural Record (June 2013): 25.

Krinsky, Carol Herselle. Rockefeller Center. New York: Oxford University Press, 1978.

Krinsky, Carol Herselle. Gordon Bunshaft of Skidmore, Owings & Merrill. New York: The Architectural History Foundation and The Massachusetts Institute of Technology, 1988.

Laffay, Albert. Lógica del cine. Creación y espectáculo. Translated by Fernando Gutiérrez. Barcelona: Editorial Labor S.A., 1973. [Laffay, A. Logique du cinema. Création et spectacle. París: Masson et Cie., 1966].

McGrath, Raymond. “The Manufacturers Trust Company, Fifth Avenue, New York City.” In Glass in Architecture and Decoration. London: The Architectural Press, 1961.

Neumeyer, Fritz. The artless word: Mies van der Rohe on the building art. Cambridge, Massachusetts; London, England: The MIT Press, 1991.

Nelson, George. “A World God Never Made.” In How to see. Visual Adventures in a World God Never Made. London: Phaidon Press Limited, 2017. Original edition published in 1977.

New York World’s Fair. Official guide of the international exhibition of New York 1939. Edition in Spanish. 1939.

“New-York 1939.” L’Architecture d’Aujourd’hui (October 1938): 20-23.

“New York Fair: Flexibility, Circulation, Light Control.” Architectural Record (August 1939): 40-47.

“New star on Broadway... in Downtown New York Marine Midland Building.” Contract Interiors (June 1968): 90-97.

Parga, Andrea. “Buildings that make city. Gordon Bunshaft’s architecture for the Big Apple. 1947-1967.” PhD diss., Universitat Politècnica de Catalunya., 2018.

Scheerbart, Paul. La Arquitectura de Cristal. Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 1998. [Original edition published in 1914].

Sweeney, James Johnson. “Thoughts before the World’s fair.” Parnassus 11, no. 3 (Marzo 1939): 3-7. https://doi.org/10.2307/771643

“The Manufacturers Trust Company, the interiors are the show in a new glass bank.” Interiors, no. 114 (January 1955): 52-58, 132.

“Visitors to Union Carbide Building See. Atomic Energy in Action.” New York Times, October, 1960.

Published

2020-04-30

Issue

Section

Research articles
Received 2019-02-04
Accepted 2019-09-30
Published 2020-04-30