Carlo Scarpa: architecture, abstraction and museology

Andrés Ros Campos

Abstract

The last year that Carlo Scarpa taught at the IUAV, he proposed a civic museum as the topic of the course, in particular in the old Santa Caterina Convent in Treviso, which is currently the headquarters of the archive of the architect. The issue of the museology was developed during the lessons given at the University and dealt with several of his most recognised projects, in order to expose the guidelines of his museology approach. The message he conveyed in his classes did not describe precise details as much as acting strategies. But nevertheless, the approach to the work of Carlo Scarpa reveals a scale of museum detail that has never been experienced before. This care for the solutions of encounters and for the suitability of expositions constitutes a true contribution to the history of architecture and is, therefore, a model of the contemporary museology theory. The interest of the interventions of Scarpa, lies in the abstraction and refinement, both of his exhibition spaces and of the support elements of the works to be exhibited. This allows on occasions to be recreated in nuances that enrich the pieces with a delicacy that we could almost describe as a work of goldsmithing.

Keywords

Carlo Scarpa; architecture; exhibitions; museology; abstraction

Full Text:

PDF

References

Van der Rohe, Mies. Museo para una pequeña ciudad. 1942.

Caumann, Samuel. El Museo Viviente. La experiencia de un director historiador del arte y el museo: Aleaxander Dorner. Torchbearer, Hannover 1958

Dal Co, Francesco . La museografia. Opere e modelli storiografici. Storia dell’architettura italia- na. Il secondo novecento. 1997. Morello, Paulo p 408

Dorner, Alexander. The way beyond art; the work of Herbert Bayer. N.Y. 1947. p.74

Alexander Dorner (1893-1957) fue director del Museo Provincial de Hannover (Landes- museum Hannover) entre estos años, y fue uno de los mayores coleccionistas de arte de vanguardia adquiriendo obras de; Piet Mondrian, Naum Gabo, Kazimir Malevich, y El Lissitzky, entre otros.

Exposición retrospectiva de László Moholy-Nagy en el Schirn Kunsthalle. Frankfurt. 2009-2010. Comisaria de la exposición; Ingrid Pfeiffer.

Acrónimo formado por los nombre de los arquitectos italianos que componían en equipo. Banfi, Belgiojoso, Peressutti y Rogers.

Referencia: 867. Architecture of Museums [MOMA Exh. #867, September 25-Novem- ber 11, 1968.

Colomina, Beatriz. Doble exposición: Arquitectura a través del arte. Ed Akal. p. 48. citando a Malraux, André. “Les Voix du silence: Le musée imaginaire. Les métamorphoses d'Apollon. La création artistique. La monnaie de l'absolu” 1951.

Co, Francesco Dal, y Giuseppe Mazzariol. Carlo Scarpa: The Complete Works. Electa, 1985. Proyecto 54. P 105.

Ibid. Proyecto 186. P 138

Ladogana, Rita. Carlo Scarpa. Dalle magistrali progettazioni museali ai raffinati allestimenti espositivi del contemporaneo. Locus Amœnvs 12, 2013-2014. p. 238. https://doi.org/10.5565/rev/locus.12

Co, Francesco Dal, y Giuseppe Mazzariol. op. cit. Proyecto 135. P123

Ibid. Proyecto 176. P136

Texto explicado en la 16ª Exposición Internacional de Arquitectura, la Biennale di Venezia. Cuatro diseños arquitectónicos modernos no realizados para Venecia; 1972 de Carlo Scarpa.

Ibid. Proyecto 208. P144

Ibid. Proyecto 196. P141

Ibid. Proyecto 209. P144

Ibid. Proyecto 237. P149

Alberto I Canfrancesco della Scala. 1291-1329. Conocido como Cangrande della Scala, Señor de Verona. La escultura fue trasladada desde la fachada principal de la Iglesia de Santa María Antica, donde fue sustituida por una reproducción.

Reichlin, Bruno. La vie traverse della tettonica scarpiana. Incluido en: Carlo Scarpa: Struttura e forme. 2007. p.13. Destaca el museo de Castelvecchio y en concreto la zona cubierta de la estatua de Cangrande. Lo define como un verdadero teatro tectónico.

Op. Cit.

Abstract Views

2010
Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM




This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Universitat Politècnica de València

e-ISSN: 2341-2747    ISSN: 2341-3050   https://doi.org/10.4995/vlc

Guardar