Present and Future of the E-Learning in Economics Schools and Faculties

T. Casasús Estellés, A. Ivars Escortell, M.I. López Rodríguez

Abstract

The goal of this paper is to justify/motivate the existence of MOOCs of quantitative subjects, particularly of Mathematics and Statistics, in the degrees taught in Faculties of Economics and Business, complementary to the standard university courses. The changes in curricula carried out in Spain in the last decade have boosted access to these faculties’ degrees for all kind of students. However, some of these students lack skills and abilities enough to successfully tackle the first university Mathematics and Statistics courses, as these are currently designed. Empirical studies support the use of multimedia material as a very effective supporting tool for successful learning.

Thus, after assessing the student’s academic performance in quantitative subjects before and after the introduction of the Bologna process, and obtaining worrying results, the implementation of the use ICTs on a regular basis is proposed in order to optimize the teaching-learning process.

The data used in the study correspond to those obtained for students of the degree of Tourism and the degree in International Business, two degrees with very different characteristics and that, therefore, reflect a great diversity of the students of the Faculty of Economics of the University of Valencia.


Keywords

MOOCs; TICs; movies; clickers; quantitative subjects

Full Text:

PDF

References

Aguado, J. (2017). ¿Pueden los MOOC favorecer el aprendizaje disminuyendo las tasas de abandono universitario? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 125-143. https://doi.org/10.5944/ried.20.1.16684

Agudo, J., Hernández Linares, R., Rico, M., & Sánchez, H. (2014). Seguimiento y autoevaluación en el aula universitaria con una Tablet PC. Revista Complutense de Educación, 25(2), 245-270.

Bezanilla, M., Arranz, S., Rayón, A., Rubio, I., Menchaca, I., Guenaga, M., & Aguilar, E. (2014). Propuesta de evaluación en competencias genéricas mediante un juego serio. New Aprroaches in Educational Research, 3(1), 44-54. https://doi.org/10.7821/naer.3.1.42-51

Cabrera, L. (2015). Efectos del proceso de Bolonia en la reducción del abandono de estudios universitarios: datos para la reflexión y propuestas de mejora. Revista Fuenntes, 16, 39-62. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2015.i16.02

Casasús, T., & Crespo, E. (2004). Titulación ADE-Derecho: Primer análisis de una experiencia. Actas de las XII Jornadas de ASEPUMA. Murcia.

http://asepuma.org/XII/comunica/casasus_crespo.pdf Consultado el de 1 junio de 2017.

Dasí, A., García, J., Huguet, A., Juan, R., Montagud, M., & Gollnert, G. (2007). Innovación educativa en la Universidad: ADE-Derecho. (U. d. València, Ed.) Valencia: PUV.

Esteban, J., Bachero, J., Ivars, A., & López, M. (2009). Descripción de una actividad grupal en el PIE de ADE-Derecho de la Universitat de València.

http://www.uv.es/motiva2/Ponencias%20Motiva2009/docs/62.pdf. Consultado el 7 de junio de 2017.

García Aretio, L. (2015). MOOC: ¿tsunami, revolución o moda? Revista Iberoamericada de Educación a distancia, 18(1), 9-21.

García Aretio, L. (2017). Los MOOC están muy vivos. REspuestas a algunas preguntas. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 9-27. https://doi.org/10.5944/ried.20.1.17488

Guo, P., Kim, J., & Rubin, R. (2014). How Video Production Affects Student Engagement: An Empirical Study of MOOC Videos. Proceedings of the First ACM Conference on Learning at Scale. https://doi.org/10.1145/2556325.2566239

Ivars, A., López, M., & Ruiz, F. (2009). ADE-Derecho en la Universitat de València: estudio de una experiencia piloto. Delta Publicaciones Universitarias.

Kindelán, M. (2009). Una perspectiva sobre el binomio enseñanza-investigación en la universidad del s. XXI. Revista Complutense de Educación , 27-45.

https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/41190/39391. Consultado el 8 de junio de 2017.

López, I., Díez, R., & Ivars, A. (2010). La docencia de la Estadística en el PIE de ADE-Derecho: El volument de trabajo del alumno y el profesor. @tic.revista d'innovació educativa, 5, 4-17.

López, M., Palací, D., & Palací, J. (2016). Disminución del rendimiento académico con el Plan Bolonia respecto al plan anterior en España. Revista Complutense de Educación, 633-651. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.46915. Consultado el 25 de mayo de 2017.

Masero, I. (2016). Una propuesta didáctica basada en la TIC y las metodologías activas centradas en el alumno para el desarrollo de competencias. Anales de ASEPUMA, 24. Granada.

Méndez, L., García-Pernía, M., & Cortés, S. (2014). Comunidades virtuales en el Instituto. Descubriendo la gramática interna del videojuego. New Approaches in Educational Research, 3(1), 2-11. doi:10.7821/naer.3.3. 2-10

Urquidi Martín, A., & Calabor Prieto, M. (2014). Aprendizaje a través de juegos de simulación: un estudio de los factores que determinan su eficacia pedagógica. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 47.

http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/75/pdf_6. Consultado el 25 de mayo de 2017.

Abstract Views

529
Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM





This journal is distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NonDerivs 4.0 Internacional License.

Universitat Politècnica de València

e-ISSN: 2341-2593   https://dx.doi.org/10.4995/muse