Mentoring program for students newly enrolled in an Engineering Degree

Juan Pedro Peña-Martín, Eva González-Parada, Carmen García-Berdonés, Eduardo Javier Pérez-Rodríguez

Abstract

This work presents a mentoring program for first year engineering students in the Telecommunications Engineering College (ETSIT) at the University of Malaga (UMA). Actors involved in the program are professors from staff, veterans mentoring students and, of course, freshmen. All of them has been organized trough the Moodle based Virtual Learning Environment Platform of the UMA. The program has gone through several phases over three years. This paper shows the main objectives of this mentoring program, the initial design to get them where professors played mentor role, and successive changes made to try to improve the results, including the assumption of the mentor role by senior students (peer mentoring). The tools used for program evaluation are shown too. Despite the low participation, it has been a framework for the development of various educational and socializing activities (for mentors and mentees) focused on developing generic competences. Furthermore, it has been a research tool to get a better understanding of problems affecting students newly enrolled.


Keywords

Advising program; Mentoring Program; European Higher Education Area; Engineering Degree; Peer mentoring

Full Text:

PDF

References

ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education) (2015) Standards and guidelines for quality assurance in the European Higher Education Area. http://www.enqa.eu/index.php/home/esg/. Accessed: 24 January 2016.

MECD (Ministerio de Educación, cultura y deporte) (2014). Datos básicos del sistema universitario español. Curso 2013/14. http://www.mecd.gob.es/dms/mecd/educacion-mecd/areas-educacion/universidades/estadisticas-informes/datos-cifras/DATOS_CIFRAS_13_14.pdf. Accessed: 24 January 2016.

Pallisera, M., Fullana, J., Planas, A., y del Valle, A. (2010). La adaptación al espacio europeo de educación superior en España - Los cambios/retos que implica la enseñanza basada en competencias y orientaciones para responder a ellos, Revista Iberoamericana de Educación 52(4).

Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. BOE núm. 260, de 30/10/2007.

Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. BOE núm. 318, de 31/12/2010.

Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. BOE núm. 161, de 3/7/2010.

UBU (University of Burgos) PAT-MENTOR (Orientación y tutoría de apoyo) (2015) http://wwww.ubu.es/servicio-de-informacion-y-extension-universitaria/servicios-unidad-de-informacion/orientacion-y-tutoria-de-apoyo. Accessed: 24 January 2016.

UCLM (Universidad de Castilla la Mancha) (2015) Programa orient@esii. http://www.esiiab.uclm.es/news.php?codnoti=334. Accessed: 24 January 2016.

UMA (University of Málaga) Grupo de Orientación Universitaria (GOU) (2015). http://www.webgou.uma.es/. Accessed: 24 January 2016.

UGR (University of Granada) (2015) Buddy Programme. http://internacional.ugr.es/pages/perfiles/estudiantes/programa-mentor-de-la-ugr. Accessed: 24 January 2016

Valverde, A., García, E. y Romero, S. (2001). Desarrollo de un sistema de alumnos mentores en la Universidad de Sevilla. Aportación al Simposio de investigación sobre educación universitaria, X Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa. Revista de Investigación Educativa 19(2), 626-627.

Zabalza, M. (2013). Ser docente es más que ser enseñante. Revista de Docencia Universitaria 11(2), 11-13.

Abstract Views

1302
Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM





This journal is distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NonDerivatives 4.0 Internacional License.

Universitat Politècnica de València

e-ISSN: 2341-2593   https://dx.doi.org/10.4995/muse