Càlcul de coordenades geogràfiques a partir de les estrelles: una proposta didàctica entre les matemàtiques i l'astronomia
DOI:
https://doi.org/10.4995/msel.2016.4404Palabras clave:
Coordenades geogràfiques, Aplicacions digitals interactives, geometria tridimensional, visualitzacióResumen
Aquest treball presenta una proposta didàctica per als alumnes de Primer de Batxillerat que mostra la relació de les matemátiques amb l'astronomia, concretament amb el cálcul de les dues coordenades geogràfiques: latitud i longitud. La metodologia emprada en la proposta fomenta el treball autònom dels alumnes mitjançant l'ús d'aplicacions digitals interactives i materials manipulables, el quals permeten als alumnes treballar amb més facilitat amb conceptes de geometria tridimensional que, d'altra forma, resulten abstractes per a ells. La proposta es fonamenta en un problema clàssic: l'obtenció la posició geogràfica exacta d'un punt qualsevol sobre la superfície terrestre.Descargas
Citas
Fortea Bagán, M. A. (2009). Curso CEFIRE 2009: Competencias en el ámbito de las ciencias experimentales. Programar y trabajar por competencias. Castelló, Espanya: Universitat Jaume I.
Gutiérrez Rodríguez, A. (2006) La investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas, en Flores, P., Ruiz, F. i de la Fuente, M. (Eds) Geometría para el siglo XXI, FESPM-Sociedad Andaluza de Educación Matemática Tales. (Badajoz-Cádiz).
Íñiguez Porras, F. J. (2015). El desarrollo de competencia matemática en ciencias experimentales. Revista Iberoamericana de la educación, 67 (2), 117-130.
LOE (2007, 20 Juliol). Diari Oficial de la Comunitat Valenciana. Disponible en:http://www.docv.gva.es/datos/2007/07/24/pdf/20079730.pdf.
LOE (2008, 15 Juliol). Diari Oficial de la Comunitat Valenciana. Disponible en:www.docv.gva.es/datos/2008/07/15/pdf/20088761.pdf
Ródiguez, M. E. (2011). Matemáticas y su relación con las ciencias como recurso pedagógico. Revista Números, 27, 35-49.
Sobel, D. (1995). Longitud (2a ed.). Madrid: Editorial Debate.
Van Hiele, P.M. (1986). Structure and insight. A theory of mathematics education. Londres: Academic Press.
Vinner, S. (1991). The role of definitions in the teaching and learning of mathematics, en Tall, D. (ed.), Advanced mathematical thinking. Kluwer: Dordrecht, Holanda: Kluwer.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Esta revista publica bajo una Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License