Situation and challenges of digital isolation in rural Spanish areas

Hayet Kerras

https://orcid.org/0000-0002-8783-9794

Spain

Universidad Politécnica de Cartagena image/svg+xml

Departamento de Economía de la Empresa, Escuela Técnica Superior Ingeniería Agronómica (ETSIA)

Francisca Rosique Contreras

https://orcid.org/0000-0002-3311-8414

Spain

Universidad Politécnica de Cartagena image/svg+xml

Departamento de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación (ETSIT)

Susana Bautista

https://orcid.org/0000-0003-1648-0208

Spain

Universidad Francisco de Vitoria image/svg+xml

Escuela Politécnica Superior

Maria Dolores de-Miguel Gómez

https://orcid.org/0000-0002-8249-8943

Spain

Universidad Politécnica de Cartagena image/svg+xml

Departamento de Economía de la Empresa, Escuela Técnica Superior Ingeniería Agronómica (ETSIA)

|

Accepted: 2024-06-25

|

Published: 2024-12-23

DOI: https://doi.org/10.7201/earn.2024.02.04
Funding Data

Downloads

Keywords:

Digital divides, equality, rural Spanish world, Technology of information and communication, 4.0 technology

Supporting agencies:

This research was not funded

Abstract:

Digitalization and ICTs improve rural life in Spain, yet the digital divide persists, affecting youth, the elderly, the unemployed, and women most acutely. Limited access and ICT skills create inequalities compared to urban areas. This study assesses the divide through 408 rural surveys and the PLS-SEM model, analyzing 27 questions that show how socioeconomic factors influence unequal ICT access. Results highlight an urgent need for policies to address these technological disparities in rural areas, aiming for more equitable digital inclusion.

Show more Show less

References:

Abraham-Ibe, I.G. (2021). “Information and Communication Technology (ICT) and improved method of Office Management/Administration”. African Scholar Journal of Management Science and Entrepreneurship, 23(7), 199-214. https://www.africanscholarpublications.com/wp-content/uploads/2022/03/AJMSE_Vol23_No7_Dec2021-10.pdf

Agu, M.N. (2013). “Application of ICT in agricultural sector: Women’s perspective”. International Journal of Soft Computing and Engineering (IJSCE), 2(6), 58-60. https://www.africanscholarpublications.com/wp-content/uploads/2022/03/AJMSE_Vol23_No7_Dec2021-10.pdf

Aguirre, R. (2024). Cuidados en agenda: Género, trabajo y uso del tiempo. Buenos Aires: CLACSO.

Albaladejo-García, J.A., Zabala, J.A., Rodríguez-Valero, M.I., Alcón, F. & Martínez-Paz, J.M. (2023). “Percepción social de la calidad estética del paisaje agrícola mediterráneo: los frutales en floración de la Región de Murcia”. ITEA Información Técnica Económica Agraria, 119(3), 288-308. https://doi.org/10.12706/itea.2023.006

Attewell, P. (2001). “The first and second digital divides”. Sociology of Education, 74(3), 252-259. https://doi.org/10.2307/2673277

BBVA. (2020). La digitalización, una gran aliada para el mundo rural. Disponible en: El Mundo. https://compartiendoconocimiento.elmundo.es/vivenciasempresariales/la-digitalizacion-una-gran-aliada-para-el-mundo-rural

Banco Santander. (2021). La Brecha Digital: Qué es y cómo podemos reducirla. Obtenido de: Santander Open Academy. https://www.santanderopenacademy.com/es/blog/brecha-digital-que-es.html

Barrabés Escartín, M. & Kissová, M. (2021). La evolución de la notificación en las Administraciones Públicas: El problema de la Brecha Digital. Obtenido de: Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/108932

Beaumont, A.M. (2022). Cultivos Inteligentes: Un programador permite su control a distancia. Obtenido de: Esdiario. https://www.esdiario.com/comunidad-valenciana/210805/69558/cultivos-inteligentes-control-remoto.html

Belli, L., Cilfone, A., Davoli, L., Ferrari, G., Adorni, P., Di Nocera, F., Dallólio, A., Pellegrini, C., Mordacci, M. & Bertolotti, E. (2020). “IoT-Enabled Smart Sustainable Cities: Challenges and approaches”. Smart Cities, 3(3), 1039-1071. https://doi.org/10.3390/smartcities3030052

Bennett, N. (2004). “La red rusa de información rural”. En Girard, B. (Ed.): Secreto a voces Radio, NTIC e interactividad (pp. 133-148). Roma: FAO.

Bennett, S., Maton, K. & Kervin, L. (2008). “The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence”. British Journal of Educational Technology, 5(39), 775-786. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x

Brenner, C., Komen, J., Kingamkono, R., Ecuru, J., Omari, J., Njubi, D., Opolot, H. & Chuwa, P. (2010). Fostering bioscience innovation: lessons from BIO-EARN. Obtenido de: CGIAR. https://hdl.handle.net/10568/1990

Camarero, L., Cruz, F., González, M., Del Pino, J.A., Oliva, J. & Sampedro, R. (2009). La población rural de España: De los desequilibrios a la sostenibilidad social. Estudios Sociales, 27. Barcelona: Fundación La Caixa.

Castaño, C. (2008). La segunda Brecha Digital. Madrid: Ediciones Cátedra.

Ceballos, F., Kannan, S. & Kramer, B. (2021). Assessing feasibility and effects of Personalized Remote Advisories based on smartphone pictures: A formative evaluation in India. Obtenido de: CGIAR. https://hdl.handle.net/10568/117330

Cediel, N.M., Sánchez, M.J., Sánchez, K.D. & Castro, P.M. (2021). “Pandemia de la covid-19: un obstáculo para el logro de la equidad de género y el cierre de la brecha entre lo urbano y lo rural en Colombia”. Revista de la Universidad de la Salle, 84(9), 122-145. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss84.9

Cepeda-Carrión, G., Cegarra-Navarro, J.-G. & Cillo, V. (2019). “Tips to use partial least squares structural equation modelling (PLS-SEM) in knowledge management”. Journal of Knowledge Management, 23(1), 67-89. https://doi.org/10.1108/JKM-05-2018-0322

Chen, W. (2013). “Internet use, online communication, and ties in Americans’ Networks”. Social Science Computer Review, 31(4), 404-423. https://doi.org/10.1177/0894439313480345

Chislett, W. (2022). ‘Emptied Spain’ strives for political power. Obtenido de: Real Institute Elcano. https://www.realinstitutoelcano.org/en/commentaries/emptied-spain-strives-for-political-power/

Choi, Y.-T. & Park, S. (2013). “Understanding gender inequality in central e-government: A Korean case study”. Government Information Quarterly, 30(3), 300-309. https://doi.org/10.1016/j.giq.2013.01.003

Colino, C., Jaime-Castillo, A.M. & Kolling, M. (2019). Desigualdades territoriales en España. Obtenido de: Friedrich-Ebert-Stiftung. https://library.fes.de/pdf-files/bueros/madrid/17648.pdf

Colino, J., Martínez-Carrasco, F., Losa, A., Martínez-Paz, J.M., Pérez Morales, A. & Albaladejo-García, J.A. (2022). Las zonas rurales de la Región de Murcia. Obtenido de: Consejo Económico y Social de la Región de Murcia. https://www.cesmurcia.es/cesmurcia/paginas/publicaciones/UltimasPublicaciones.seam?pubId=2841&cid=12595

Colom, C. (2020). “Las brechas digitales que deben preocuparnos y ocuparnos”. Ekonomiaz, 98(2), 350-353. https://www.euskadi.eus/web01-a2reveko/es/k86aEkonomiazWar/ekonomiaz/abrirArticulo?idpubl=95&registro=20

Danso-Abbeam, G., Ehiakpor, D.S. & Aidoo, R. (2018). “Agricultural extension and its effects on farm productivity and income: insight from Northern Ghana”. Agriculture & Food Security, 7, 74. https://doi.org/10.1186/s40066-018-0225-x

De Andrés, S., Collado, R. & García-Lomas, J.I. (2020). “Brechas digitales de género. Una revisión del concepto”. Revista Científica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 20(1), 34-58. https://doi.org/10.30827/eticanet.v20i1.15521

Defensor Del Pueblo. (2018). La situación demográfica en España: Efectos y consecuencias. Separata del volumen II del Informe anual 2018. Obtenido de: Defensor del Pueblo. https://www.defensordelpueblo.es/wp-content/uploads/2019/06/Separata_situacion_demografica.pdf

Del Castillo, C. (2020). La Brecha Digital que no se cierra: Más de un 20 % de españoles no busca en Internet ni manda emails. Obtenido de: ElDiario.es. https://www.eldiario.es/tecnologia/brecha-digital-no-cierra-habilidades-22-espanoles-no-buscar-internet_1_6472196.html

Díaz-Chang, B. & Ayala, D. (2020). “Red de alta velocidad que permite la cobertura de acceso a internet en parroquias rurales de América Latina”. Journal of Business and Entrepreneurial Studies, 4(1). https://doi.org/10.37956/jbes.v4i1.65

Díez-Gutiérrez, E.J. & Rodríguez-Rejas, M.J. (2021). “Retos y propuestas para repoblar la España vaciada: Por una España repoblada”. Cuadernos de Desarrollo Rural, 18. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cdr18.rpre

Domínguez Álvarez, J.L. (2021). “Internet y nuevas tecnologías como punta de lanza para la revitalización de territorios rurales despoblados. La necesaria reconstrucción de la idea de servicio público”. Revista Digital de Derecho Administrativo, 26, 91-124. https://doi.org/10.18601/21452946.n26.04

Escobedo, M.T., Hernández, J.A., Estebané, V. & Martínez, G. (2016). “Modelos de Ecuaciones Estructurales: Características, fases, construcción, aplicación y resultados”. Ciencia & Trabajo, 55, 16-22. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492016000100004

Eurona. (2022). 2,4 millones de españoles que viven en las zonas rurales aún no tienen acceso a Internet de 100 Mbps por redes fijas. Obtenido de: ION Comunicación. https://www.ioncomunicacion.es/notas-de-prensa/24-millones-espanoles-viven-zonas-rurales-no-acceso-internet-100-megas-redes-fijas/

Galperin, H. (2017). Sociedad digital: brechas y retos para la inclusión digital en América Latina y el Caribe. Obtenido de: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000262860

Gallardo-Cobos, R. & Sánchez-Zamora, P. (2022). “Retos y oportunidades de la digitalización en el medio rural”. Mediterráneo Económico, 35, 401-416. https://publicacionescajamar.es/publicaciones-periodicas/mediterraneo-economico/laespana-rural-retos-y-oportunidades-de-futuro/

Garay Sanchez, M.D. (2021). Estilos de Aprendizaje y Habilidades Digitales de los Estudiantes de Ingenieria de Sistemas de una Universidad Privada de Lima Norte. Obtenido de: Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/71008

García-Ayllón, S., Miralles-Garcia, J.L. & Sowinska-Swierkosz, B. (2023). “Editorial: Challenges in sustainable urban planning and territorial management for the XXI century”. Frontiers in Environmental Science, 11, 1252835. https://doi.org/10.3389/fenvs.2023.1252835

Gutiérrez-Provecho, L., López-Aguado, M., García Llamas, J.L. & Quintanal Díaz, J. (2021). “La brecha digital en población en riesgo de exclusión social”. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 39, 123-138. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.39.08

Hair, J. & Alamer, A. (2022). “Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) in second language and education research: Guidelines using an applied example”. Research Methods in Applied LinguisTIC, 1, 100027. https://doi.org/10.1016/j.rmal.2022.100027

Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C.M., & Sarstedt, M. (2022). A primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) (3rd ed.). Thousand Oaks, California: SAGE Publications, INC.

Hernández, R. (2022). ¿Cómo reducir la brecha digital entre trabajadores de distintas generaciones? Obtenido de: Empresas Infoempleo. https://empresas.infoempleo.com/hrtrends/como-reducir-la-brecha-digital-entre-trabajadores-de-distintas-generaciones/

Huffman, A., Whetten, J. & Huffman, W. (2013). “Using technology in higher education: The influence of gender roles on technology self-efficacy”. Computers in Human Behavior, 29(4), 1779-1786. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.02.012

INE. (2020). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. Obtenido de: Instituto Nacional de Estadística. https://www.ine.es/prensa/tich_2020.pdf

ITUSER. (2022). La Comisión propone que 2023 sea el año europeo de las capacidades. Obtenido de: It User. Tech & Business. https://www.ituser.es/actualidad/2022/10/la-comision-propone-que-2023-sea-el-ano-europeo-de-las-capacidades

Jellason, N., Robinson, E. & Ogbaga, C. (2021). “Agriculture 4.0: Is Sub-Saharan Africa ready?”. Applied Science, 11(12), 5750. https://doi.org/10.3390/app11125750

King, S. (2021). “GIS as a bridge across the Digital Divide: Engaging participatory methods to build capacity in Research Communities”. Practicing Anthropology, 43(1), 35-40. https://doi.org/10.17730/0888-4552.43.1.35

Korupp, S.E. & Szydlik, M. (2005). “Causes and trends of the Digital Divide”. European Sociology Review, 21(4), 409-422. https://doi.org/10.1093/esr/jci030

Kupidura, A., Luczewski, M., Home, R. & Kupidura, P. (2014). “Public perceptions of rural landscapes in land consolidation procedures in Poland”. Land Use Policy, 39, 313-319. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2014.02.005

Lee, H.Y., Kanthawala, S., Choi, E.Y. & Kim, Y.S. (2021). “Rural and non-rural digital divide persists in older adults: Internet access, usage, and attitudes toward technology”. Gerontechnology, 20, 1-9. https://doi.org/10.4017/gt.2021.20.2.32-472.12

Leguina, A. (2015). “A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM)”. International Journal of Research & Method in Education, 38(2), 220-221. https://doi.org/10.1080/1743727X.2015.1005806

Lekhanya, L.M. (2018). “The digitalisation of Rural Entrepreneurship”. En Brito, S.M. (Ed.): Entrepreneurship - Trends and Challenges (pp. 36-63). Londres: IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.75925

Livingstone, S. & Helsper, E. (2007). “Gradations in digital inclusion: children, young people and the digital divide”. New Media & Society, 9(4), 671-696. https://doi.org/10.1177/1461444807080335

López-Baldominos, I., Fernández-Sanz, L. & Pospelova, V. (2020). “Análisis de las competencias digitales básicas en Europa y en España”. Actas de las Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI), 5, 77-84. https://aenui.org/actas/fichas/JENUI_2020_012.html

Maffezzoli, F.A., Ardolino, M. & Bacchetti, A. (2022). “The impact of the 4.0 paradigm in the Italian agricultural sector: A descriptive survey”. Applied Science, 12(18), 9215. https://doi.org/10.3390/app12189215

MAPA. (2021). La población de las áreas rurales en España supera los 7,5 millones de personas. Obtenido de: Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación. https://www.mapa.gob.es/es/prensa/ultimas-noticias/la-poblaci%C3%B3n-de-las-%C3%A1reas-rurales-en-espa%C3%B1a-supera-los-75-millones-de-personas-/tcm:30-583990

Martín-Romero, A.M. (2020). “La brecha digital generacional”. Temas laborales: Revista andaluza de trabajo y bienestar social, 151, 77-93. https://aenui.org/actas/fichas/JENUI_2020_012.html

Martínez-Cantos, J.L. & Castaño, C. (2017). “La brecha digital de género y la escasez de mujeres en el ámbito TIC”. Panorama Social, 25, 49-65. https://www.funcas.es/wp-content/uploads/Migracion/Articulos/FUNCAS_PS/025art05.pdf

Menéndez-Sebastián, E. & Ballina-Díaz, J. (2021). “Digital Citizenship: Fighting the digital divide”. European Review of Digital Administration & Law, 2(1), 149-155. https://doi.org/10.53136/979125994243211

Moeller, S., Joseph, A., Lau, J. & Carbo, T. (2011). Towards Media and Information Literacy Indicators. Obtenido de: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000158723

Molino, S. (2016). La España Vacía: Viaje por un país que nunca fue. Madrid: Turner.

Morales-Martín, J.J. (2008). “La tercera brecha digital: estratificación social, inmigración y tecnología”. Comunicación presentada al VI Congreso Portugués de sociología: Mundos sociais: saberes e práticas, Lisboa.

Morales-Romo, N. (2016). “El reto de la Brecha Digital y las personas mayores en el medio rural español. El caso de Castilla y León”. Fonseca, Journal of Communication, 13, 165-185. https://doi.org/10.14201/fjc201613165185

Naciones Unidas. (2006). Programa de Túnez para la sociedad de la información. Cumbre Mundial sobre la Sociedad de la Información. Obtenido de: Naciones Unidas-Unión Internacional de Telecomunicaciones (UIT). https://www.itu.int/net/wsis/docs2/tunis/off/9rev1.pdf

Ndou, A.S. (2021). “Relationship between access to ICT and the use of electronic library resources by scholars and postgraduate students in a rural-based South African university”. South African Journal of Libraries and Information Science, 87(1), 42-50. https://doi.org/10.7553/87-1-2004

OECD. (2010). Are the new millennium learners making the grade? Technology use and educational performance in PISA 2006. París: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264076044-en

Olarte Encabo, S. (2017). “Brecha digital, pobreza y exclusión social”. Temas laborales: Revista andaluza de trabajo y bienestar social, 138, 285-313.

Oreku, G.S. (2021). “Adopting the ICT innovation to administrative and activity procedures in a University”. Interdisciplinary Journal of Education Research, 3(2), 60-73. https://doi.org/10.51986/ijer-2021.vol3.02.07

Otero, M., Cabrol, M., Polastri, R. & Monden, C. (2022). Desigualdad digital de género en América Latina y el Caribe. Obtenido de: Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA). https://repositorio.iica.int/handle/11324/12489

Pedró, F. (2011). Tecnología y escuela: Lo que funciona y por qué. Madrid: Fundación Santillana.

Pérez, A., Leyva, D.A. & Gómez, F.C. (2018). “Desafíos y propuestas para lograr la seguridad alimentaria hacia el año 2050”. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 9(1), 175-189. https://doi.org/10.29312/remexca.v9i1.857

Pérez Díaz, J., Abellán García, A., Aceituno Nieto, P. & Ramiro Fariñas, D. (2020). Un perfil de las personas mayores en España 2020. Indicadores estadísticos básicos. Informes Envejecimiento en red. Número 25. Obtenido de: Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). http://envejecimiento.csic.es/documentos/documentos/enred-indicadoresbasicos2020.pdf

Pérez-Rodríguez, M.A. & Delgado-Ponce, A. (2012). “De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores”. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 39, 25-34. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02

Perifanou, M.A. & Economides, A. (2020). “Gender Digital Divide in Europe”. International Journal of Business, Humanities and Technology, 10(4), 7-14. https://doi.org/10.30845/ijbht.v10n4p2

Pivoto, D., Waquil, P.D., Talamini, E., Finocchio, C.P.S., Dalla-Corte, V.F. & De Vargas Mores, G. (2018). “Scientific development of smart farming technologies and their application in Brazil”. Information Processing in Agriculture, 5(1), 21-32. https://doi.org/10.1016/j.inpa.2017.12.002

Ragnedda, M. & Ruiu, L. (2017). “Social capital and the three levels of digital divide”. En Ragnedda, M. & Muschert, G. (Ed.): Theorizing Digital Divide (pp. 21-34). Londres: Routeledge. https://doi.org/10.4324/9781315455334-3

Ramírez, F., Hernández, L., Gutiérrez, I.A., Rivas, G.G. & Padilla, D. (2012). La perspectiva de género en los procesos de desarrollo comunitario y sostenible. Obtenido de: Centro Agronómico Tropical de Investigación y Enseñanza (CATIE). https://repositorio.catie.ac.cr/handle/11554/2793

Reig-Martínez, E., Goerlich-Gisbert, F.J. & Cantarino-Martí, I. (2016). Delimitación de áreas rurales a nivel local: Demografía, cobertura del suelo y accesibilidad. Bilbao: Fundación BBVA.

Rware, H., Kansiime, M.K., Oyango, D., Tambo, J.A., Mloza Banda, C., Phiri, N.A., Chipabika, G., Matimelo, M., Kabuya Chaaba, D. & Davis, T. (2021). “Is radio an effective method for delivering actionable information for responding to emerging pest threats? A case study of fall armyworm campaign in Zambia”. CABI Agriculture and Bioscience, 2, 32. https://doi.org/10.1186/s43170-021-00053-8

Rogers, E.M. (2001). “The Digital Divide”. Convergence, 7(4), 96-111. https://doi.org/10.1177/135485650100700406

Rubio, I. (2017). La tecnología que controla los cultivos a partir de imágenes tomadas por satélites. Obtenido de: El País. https://elpais.com/tecnologia/2017/11/15/actualidad/1510760771_789043.html

Ruiz-Martínez, I. & Esparcía, J. (2020). “Internet access in rural areas: Brake or stimulus as post-Covid-19 opportunity?”. Sustainability, 12(22), 9619. https://doi.org/10.3390/su12229619

Ruiz, M.A., Pardo, A. & San Martín, R. (2010). “Modelos de ecuaciones estructurales”. Papeles del Psicólogo, 31(1), 34-45. https://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1794.pdf

Sassi, S. (2005). “Cultural differentiation or social segregation? Four approaches to the digital divide”. New Media & Society, 7(5), 684-700. https://doi.org/10.1177/1461444805056012

Seung-Yoon, S., Dongwook, K. & Soon, A.C. (2021). “Digital divide in advanced smart city innovations”. Sustainability, 13(7), 4076. https://doi.org/10.3390/su13074076

Sey, A. & Hafkin, N. (2019). Taking Stock: Data and evidence on gender equality in digital access, skills, and leadership. Macau SAR, China: United Nations University Institute on Computing and Society/International Telecommunications Union.

Shiau, W.L., Sartstedt, M. & Hair, J.F. (2019). “Internet research using partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM)”. Internet Research, 29(3), 398-406. https://doi.org/10.1108/IntR-10-2018-0447

Solórzano, F. & García, A. (2016). “Fundamentos del aprendizaje en red desde el conectivismo y la teoría de la actividad”. Revista Cubana de Educación Superior, 35(3), 98-112. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/3488

Song, Z., Wang, C. & Bergmann, L. (2020). “China’s prefectural digital divide: Spatial analysis and multivariate determinants of ICT diffusion”. International Journal of Information Management, 52, 102072. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102072

Stewart, C.M., Gil-Egui, G., Tian, Y. & Pileggi, M.I. (2006). “Framing the digital divide: a comparison of US and EU policy approaches”. New Media & Society, 8(5), 731-751. https://doi.org/10.1177/1461444806067585

Tejada, M. (2018). Brechas. Impacto de las brechas digitales en la población extranjera. Obtenido de: ACCEM. https://www.accem.es/brechas-impacto-las-brechas-digitales-la-poblacion-extranjera/

Turrent-Fernández, A., Cortés-Flores, J.I., Espinosa-Calderón, A., TurrentThompson, C. & Mejía-Andrade, H. (2016). “Cambio climático y algunas estrategias agrícolas para fortalecer la seguridad alimentaria de México”. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 7(7), 1727-1739. https://doi.org/10.29312/remexca.v7i7.165

UGT. (2015). La brecha digital en España: Estudio sobre la desigualdad postergada. Obtenido de: Unión General de Trabajadoras y Trabajadores. https://www.ugt.es/sites/default/files/la_brecha_digital_en_espana._estudio_sobre_la_desigualdad_postergada.pdf

Van Dijk, J.A.G.M. (1999). The Network Society, Social aspects of New Media. Londres: SAGE Publications.

Vasselle, L. (2018). Les agritechs ou l’essor du digital dans l’agriculture. Obtenido de: Digital Corner. https://www.digitalcorner-wavestone.com/2017/10/agritechs-lessor-digital-lagriculture/

Villela, F. & Contreras, D.S. (2021). “La brecha digital como una nueva capa de vulnerabilidad que afecta el acceso a la educación en México”. Academia y Virtualidad, 14(1), 169-187. https://doi.org/10.18359/ravi.5395

Vitali, G., Francia, M., Golfarelli, M. & Canavari, M. (2021). “Crop management with the IoT: An interdisciplinary survey”. Agronomy, 11(1), 181. https://doi.org/10.3390/agronomy11010181

Wilson, K.R., Wallin, J.S. & Reiser, C. (2003). “Social stratification and the Digital Divide”. Social Science Computer Review, 21(2), 133-143. https://doi.org/10.1177/0894439303021002001

Zhenyu, Q. & Yuezhou Y. (2024). “The impact of the rural digital economy on agricultural green development and its mechanism: empirical evidence from China”. Sustainability, 16(9), 3594. https://doi.org/10.3390/su16093594

Zárate, A.H. & Miranda, G.A. (2016). “Impacto del cambio climático en la seguridad alimentaria en zonas campesinas vulnerables de los Andes del Perú”. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 7(1), 71-82. https://doi.org/10.29312/remexca.v7i1.371

Show more Show less